Obiady

Zawartość kategorii 'Obiady'

Przepisy w kategorii 'Obiady'

Pulpety jaglane

Większość z nas zna smak mięsnych pulpetów, ale może nie wszyscy jedli już pulpety wegetariańskie. Zachęcam do zrobienia tych prostych i smacznych pulpetów z kaszy jaglanej, których zaletą jest to, że nadają się szczególnie dla osób na diecie lekkostrawnej czy bezglutenowej. Ponadto kasza jaglana zawiera rzadko występującą w produktach spożywczych krzemionkę, mającą leczniczy wpływ na stawy, a także korzystnie wpływa na wygląd skóry, paznokci i włosów. Pulpety mogą być podane z dowolnym sosem.

Sos z bakłażanem

Wielką zaletą tego dania, czyli mojego bakłażana z pomidorami, jest jego elastyczność pod względem temperatury podania. Wspaniale smakuje gorący, zdjęty prosto z kuchenki jak i serwowany w upale dni w temperaturze pokojowej.

Sos z tofu

Sos z tofu to wspaniała wegańska alternatywa majonezu. Można go wykorzystać jako sos do sałatki lub smarowidło do chleba. Dodając ulubione przyprawy tworzymy własne smaki.

Sos żurawinowy

Pyszny i zdrowy sos żurawinowy jest wyjątkowym i odżywczym dodatkiem do wszelkich możliwych dań nie tylko na Boże Narodzenie. Wystarczy trochę wyobraźni i zamiłowania do żurawiny, aby zrealizować całe mnóstwo kulinarnych pomysłów!

Spagetti Buraczane

Dzień bez mięsa... Nie miałam pojęcia, że taki istnieje... w Polsce. Jem bezmięsnie od ponad ćwierć wieku, mieszkam w Polsce od urodzenia i nie słyszałam o takim dniu. O piątkowym poście - tak. Wiele razy. O ogólnokrajowej inicjatywie, by na jeden dzień świadomie zrezygnować z mięsa dla własnego zdrowia, dobra zwierząt i czystszej planety - dzisiaj usłyszałam po raz pierwszy. A jest sugerowany od lat dziewięćdziesiątych! Niesamowite! Gdy wprowadza się nowy super - jogurt na rynek, info o tym przełomowym wydarzeniu wyprzedza sam produkt co najmniej o kilka dni. Dzień bez mięsa, który mógłby być rzeczywiście przełomowym wydarzeniem dla wielu osób (wszak to z świadomości wypływają decyzje...) leży zakurzony pod stertą reklam marketingowych... a przecież każdy kawałek mięsa w układzie pokarmowym człowieka wyzwala kaskadę przemian biochemicznym w systemie obronnym. Bywa przyczynkiem do rozwoju chorób o charakterze autoimmunologicznych, nasila objawy alergii, zaburza przepływ krwi w naczyniach krwionośnych. To ostatnie z powodu nasyconego tłuszczu, który skutecznie "zlepia" krew utrudniając jej dopływ do newralgicznych organów: mózgu, nerek, kończyn a w końcu i serca. Zaburzenia zaś odpornościowe wynikają ze schemizowanego i niehumanitarnego (zwierzęta przezywają traumy.. serio...też mają układ nerwowy, czują ból, strach, rozpacz...) chowu. W końcu najsilniejsza trucizna wszechczasów otrzymywana była jako wyciąg z krwi zwierzęcia zaszczutego na śmierć (śmierć ze stresu). Jaki skład biochemiczny ma krew paskudnie traktowanych zwierząt? Tego nikt nie bada :-( A krew przecież jest w każdej praktycznie jadanej tkance...
No tak, dzień bez mięsa się kończy a ja sobie filozofuję zamiast jakąś smaczną aktualną alternatywę podać... z wrodzonej sobie zarozumiałości wyznam, nie zaprzeczę, że nam smakują wszystkie potrawy z tego bloga i wszystkie są bezmięsne. Jednak pojadę dziś po bandzie i zaserwuję moje ulubione warzywne spagetti czyli spiralizer (tarka spiralna albo do julienek albo bardzo ostry nóż i trochę samozaparcia) w dłoń!

Surówka z czerwonej kapusty ze słonecznikiem

Czerwona kapusta ubogaca talerz wspaniałym kolorem, zachęcając do jedzenia, a podprażony lekko słonecznik dodaje wyrazistości i niepowtarzalny smak. Elegancko zwana modrą, ostatnio jakby nieco wyszła z mody, ale czas by wróciła, jest bowiem świetnym dodatkiem do obiadu, zarówno dla wegetarian, jak i osób odżywiających się tradycyjnie. Ta wersja jest inna niż zwykle się przyrządza, bowiem nie poddana jest gotowaniu. Moja dzisiejsza kapusta jest nie tylko piękna, ale również bardzo pyszna i zdrowa.
Koniecznie spróbujcie!

Surówka z jarmużu

Jarmuż jest dobrym źródłem przeciwutleniaczy, witaminy K i C, wapnia. Podobnie jak brokuły oraz warzywa kapustne zawiera sulforafan. Sulforafan jest związkiem posiadającym właściwości przeciwnowotworowe.

Surówka z selera i orzechów

Surówka z selera jest bardzo prosta w przygotowaniu i zarazem pyszna. Wystarczy dodać jabłko – najlepiej kwaśne – oraz lekko podprażony słonecznik i orzechy włoskie, czyli składniki, które najczęściej w domu są i już mamy pyszną surówkę do obiadu. Oczywiście można do niej dodać odrobinę majonezu lub jogurtu naturalnego, ale ta z olejem winogronowym jest delikatna w smaku.

Dla urozmaicenia można do niej dodać sparzone rodzynki, ale nie jest to konieczne.

Chociaż smak wcale tego nie sugeruje, jest w tym warzywie dwukrotnie więcej witaminy C niż w cytrusach. W zależności od pory roku i sposobu przechowywania może mieć jej nawet do 150 mg w 100 g. 

Zawiera też naturalną witaminę B kompleks, łącznie z kwasem foliowym i witaminą PP.

W moim rodzinnym domu taką surówkę z selera robi się od zawsze, a wszystkim którzy  jej jeszcze nie znają bardzo gorąco polecam.

Wiosenna sałatka z kapusty włoskiej

Sałatka z kapusty włoskiej jest delikatniejsza, bardziej krucha niż z kapusty białej, a dodatek zieleninki czyni ją jeszcze bardziej atrakcyjną smakowo.

Zachęcam do wypróbowania jej np. z majonezem z awokado. Warto wzmocnić swój organizm kolejna porcją witamin A, K , C, B6, czy porcją wapnia, potasu oraz magnezu. Doskonała sałatka do ziemniaków i ryżu, oczywiście w towarzystwie wegetariańskich kotlecików.

źródło: http://zdrowienatalerzu.pl/index.php/wiosenna-salatka-z-kapusty-wloskiej/

Zapiekanka z kaszy jaglanej i papryki

Kiedykolwiek czytam na temat wartości kaszy jaglanej to mam ochotę jeść ją trzy razy dziennie. Podoba mi się, że jest niskokaloryczna, zawiera sporo witamin z grupy B. Najbardziej jednak pociąga mnie w niej tak zwana krzemionka, która wpływa korzystnie na włosy, skórę i paznokcie, mało tego wspomaga mineralizację kości. Tak moi drodzy kasza jaglana jest naszą przyjaciółką.

Pomysł na ten przepis powstał na bazie tego, co jadłam na wakacjach u rodziny w Polsce. Przepis mojej bratowej wydawał mi się jednak bardzo pracochłonny, więc go uprościłam. Moje starania doprowadziły do zupelnie nowego a zarazem bardzo samacznego dania. Na koniec, nie polecam omijania pieczonej papryki.

Najbardziej popularne

<< Poprzedni Play > Stop Następny >>

Nasz nr 1

Najnowsze

Pierogi z suszonymi pomidorami

Pierogi z suszonymi pomidorami
  1. Bakłażan i por pdsmażamy na oleju z przyprawami, dodajemy podkoniec smażenia przeciśnięty przez praskę czosnk.
  2. Orzechy miksujemy z pomidorami w robocie kuchennym.
  3. Łączymy usmażoną część z masą z orzechowo pomidorową i dodajemy ziemniaki doprawiamy do smaku, solą, pieprzem lub innymi ziołami
  4. Każdy z nas ma swoje ulubione i wypróbowane ciasto na pierogi ja użyłam ten przepis.
  5.  Robimy ciasto i zawijamy pierogi i gotujemy.
  6. Podajemy z sosem sojowym.
  7. Z przepisu wychodzi ok 30 pierogów.

Jaglany makowiec

Jaglany makowiec
  1. Mak zalewamy 2 szklankami mleka i gotujemy ok 40min. Odcedzamy.
  2. Migdały i nerkowce zalewamy gorącą wodą na 15 min. Obieramy migdały ze skórki i odkładamy 3 łyżki do pokrojenia i posypania na wierzch ciasta
  3. Ugotowany mak, migdały, nerkowce, mleko, cukier, daktyle miksujemy razem w blenderze.
  4. Czekoladę roztapiamy z kilkoma łyżkami mleka kokosowego polewamy ciasto.
  5. Do zmiksowanej masy dodajemy kaszę i resztę składników. Mieszamy dokładnie. Wykładamy do naczynia, polewamy czekoladą  wcześniej rozpuszczoną  z kilkoma łyżkami  mleka kokosowego  oraz posypujemy migdałami i suszoną żurawiną.
  6. Odstawiamy do lodówki na 2-3 godziny.

Zupa serowa z brokułami

Zupa serowa z brokułami

Marchewkę, cebulę i ziemniaki gotujemy w bulionie warzywnym z przyprawami, dodając na koniec gotowania nerkowce. Następnie całość miksujemy w blenderze na jednolitą masę.

Do zmiksowanej masy dodajemy ugotowane, pokrojone brokuły i mieszamy. Podajemy z chlebem czosnkowym.

Dynia w stylu Hasselback

Dynia w stylu Hasselback
  1. Dynię obieramy ze skórki obieraczką do ziemników. Kroimy na pół i uswamy pestki. Smarujemy dynię olejem i posupujemy solą i pieprzem.
  2. Pieczemy w piekarniku ok 15 min w temp 400 F (200C) albo do momentu aż będzie na tyle miękka by można było ją pokroić nożem.
  3. Sos do polewania: mieszamy przyprawy do grila, sok z cytryny, olej, imbir oraz syrop. Zagotowujemy.
  4. Wyciągamy dynię i kroimy ją w cienkie paski tak aby nie dotknąć blaszki. Najlepiej z dwóch stron dyni położyć patyki do grilla i wtedy kroić.
  5. Po pokrojeniu dynię pieczemy dalej  i co 10 min polewamy wcześniej przygotowaną zalewą. Polewamy tak ok ze 3 razy.
  6. Po upieczeniu przekładamy na kontrastowe naczynie (białe lub czarne) i posypujemy płatkami z papryki.

Zapiekanka z kaszy jaglanej i papryki

Zapiekanka z kaszy jaglanej i papryki
  1. Kaszę przepłukujemy gorącą wodą i gotujemy w 1 i 1/3 szklanki  osolonej wody.
  2. Paprykę, por, czosnek, seler smażamy na patelni ok 5 min. Dodajemy mleko i przyprawy oraz podsmażamy tak długo aż zrobi się gęsty sos.
  3. W blenderze miksujemy 2 łyżki podsmażonych warzyw i 2 łyżki ugotowanej kaszy jaglanej. Dodajemy tyle wody aby pozmiksowaniu uzyskać gęsty sos.
  4. Warzwa, ugotowaną kaszę jaglaną mieszamy z sosem i pozostałymi składnikami. Doprawiamy do smaku.
  5. Wszystko wykładamy na foremkę posmarowną olejem i posypaną bułką tartą albo zmielonym siemieniem lnianym.
  6. Pieczemy w piekarniku w temp 180 C ok 30 min.
  7. Po upieczeniu podajemy z pokrojoną w plasterki pieczoną papryką i posiekanym szczypiorkiem.

Wyświetlane:

1. Pierogi z suszonymi pomidorami
2. Jaglany makowiec
3. Zupa serowa z brokułami
4. Dynia w stylu Hasselback
5. Zapiekanka z kaszy jaglanej i papryki

Spróbuj tego

  • Sok z granatu
    Opis:

    Świeże granaty zawierają znaczne ilości błonnika oraz niewielkie ilości białka i tłuszczu (składniki te nie wysystępują w soku), natomiast sok ma w sobie więcej korzystnych antyoksydantów. Elagitaniny w granatach znajdują się głównie w łupince, a spozywanie soku wyciskanego z całego owocu - również z łupinki (jeśli mamy taką możliwość) - uwalnia znacznie większa ilość elagitaninów niż gdybyśmy jedli sam miąższ.

    Możesz zjadać same ziarenka jako przekąskę lub posypać nimi sałatkę czy granolę. Jeśli chodzi o sok z granatów to sięgaj tylko po czysty, prawdziwy sok, bez dodatku cukru. Najlepiej zrobić go samemu. Niektóre badania wykazały, ze nawet 60 ml soku może mieć korzystny wpływ na serce.

     

    *Elagitaniny - polifenole, przekształcane w organizmie w w kwas elagowy i urolityny, które mają działanie antyrakowe.

    Czytaj więcej..

A to ciekawe ...

  • Chia inaczej szałwia hiszpańska (Salvia columbariae) posiada niezwykłe właściwości. Nasiona chia zawierają dużą ilość bardzo wartościowych i odżywczych składników. Te niepozorne nasionka kryją w sobie potężną dawkę energii, która wzmocni każdy ludzki organizm.
  • Karob (mączka z chleba świętojańskiego) jeden z najzdrowszych produktów żywieniowych, doskonałe źródło niezbędnych minerałów i witamin. Ziarna karobu są nieocenionym źródłem białka, magnezu, żelaza, wapnia, węglowodanów i fosforu. Karob w proszku wykorzystywany jest w przemyśle spożywczym jako substytut czekolady.
  • Agar – substancja żelująca, której głównym składnikiem jest trudno przyswajalny przez człowieka cukier galaktoza. Agar-agar w zimnej wodzie pęcznieje, natomiast dobrze rozpuszcza się w wodzie o temperaturze ok. 90-100 °C, a zestala się, tworząc rodzaj żelu w 40-50 °C. Agar zawiera około 90% polisacharydów. Głównymi składnikami cukrowymi tych związków są: agaroza (około 70%) oraz kwaśna agaropektyna. Na ogół skład jest zmienny i zależy od pochodzenia surowca. Jako substancja silnie pęczniejąca jest stosowany jako środek łagodnie przeczyszczający. Agar jest wykorzystywany jako naturalny, bezsmakowy i bezpieczniejszy od żelatyny środek żelujący przy produkcji słodyczy i innych przemysłowych produktów spożywczych.
  • Quinoa (komosa ryżowa) jest skarbnicą witamin i minerałów, nie bez powodu więc okrzyknięto ją mianem Złota Inków. Ziarno quinoa jest bezglutenowe i ma niski indeks glikemiczny.
  • Sorgo (Sorghum ) - bardzo wartościowa roślina zbożowa uprawiana w Meksyku. Zawiera do 13% białka oraz witaminy z grupy B. Liście wykorzystuje się jako paszę dla bydła, a ziarno przerabia na kaszę i mąkę.
  • Borówki amerykańskie - mogą zapobiegać infekcjim drug moczowych. Podobnie jak żurawina zawierają związki, które utrudniają szkodliwym bakteriom przyleganie do ściany pęcherza. Jeśli zniechęca Cię cierpki smak żurawiny, spróbuj soku z owoców borówki lub dodaj szklenkę borówek do ulubionego koktajlu.
  • Prev
  • Współpraca
Template Settings
Select color sample for all parameters
Red Green Olive Sienna Teal Dark_blue
Background Color
Text Color
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family
Direction
Scroll to top

Strona korzysta z plików cookies w celu lepszej relizacji usługi zgodnie z Polityką Plików Cookies. Korzystając ze strony zgadzasz się na ich wykorzystywanie. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj naszą politykę prywatności.

Kliknij OK aby zamknąć popup