Śniadania i kolacje

          Gofry jaglane z kaki

          Hurma, hebanek, hebanowiec, persymona, sharon, szaron, szarona - brzmi znajomo? Miejscami, prawda? Wiele lat temu dostałam korkowe podstawki pod kubki z pięknymi rysunkami owoców. Jeden z nich podpisany był persimmon... Pojęcia wtedy nie miałam co to takiego...
          Faktycznie są to nazwy tego samego owocu uwielbianego przez smakoszy słodyczy. Jego dojrzały miąższ jest soczysty, aksamitny wręcz puszysty. Z całą zaś pewnością puszyste są koktajle z nim robione. Puszyste i słodziutkie :-)
          Owoc jest tak popularny, że znalazłam w sieci strony poświęcone przepisom na bazie kaki!
          Drzewa kaki rosną w strefie międzyzwrotnikowej, więc dla nas są owocami absolutnie egzotycznymi. I jak to z egzotycznymi owocami bywa - nie wiadomo dokładnie, jak powinny smakować dojrzałe, jak smakują dojrzałe na drzewie. Te, które znajdujemy na sklepowych półkach są potomstwem wychowanym "na obczyźnie". Część charakterologicznej spuścizny przodków utraciły bezpowrotnie. Żadne gazy, opryski czy napromieniowania nie uczynią z nich prawdziwych kaki... Trochę żal, ale nie tylko... Otóż z kaki wiąże się pewien problem. Niedojrzałe owoce mają w swoim składzie substancje (taniny), które w kontakcie z kwasami żołądkowymi tworzą niestrawialne dla człowieka (ale i zwierząt) związki. Wśród zwierząt zdarzają się nawet przypadki śmiertelne. Musimy pamiętać, by jeść TYLKO dojrzałe owoce, gdyż większe spożycie (wg Wikipedii 1 kg) niedojrzałych może prowadzić do zatorów jelitowych przez niestrawione resztki. Dojrzałe natomiast są zupełnie bezpieczne, słodkie, smaczne i (mimo nienaturalnych sposobów dojrzewania) zdrowe :-D

          Granola

          Po raz pierwszy  słowo “granola” usłyszałam będąc w Stanach Zjednoczonych, bowiem właśnie stamtąd pochodzi to danie. Wymyślona została przez dr. Jamesa Caleba Jacksona w 1894 roku i tak samo jak płatki Johna H. Kellogga podbiła serca Amerykanów. Granola to mieszanina płatków zbożowych, rodzynek, orzechów, suszonych ziaren i owoców, pieczona do chrupkości. Można ją oczywiście kupić w sklepie, ale ta upieczona w domu smakuje znacznie lepiej. Co więcej, podana z mlekiem lub jogurtem może być wartościowym posiłkiem na śniadanie dla naszych, pędzących do szkoły pociech. 

          Granola może być wspaniałym dodatkiem do deserów np. do sałatki owocowej, lub jako kruchy spód do ciast. Przepis można według upodobań modyfikować, dodając  inny rodzaj płatków lub owoców suszonych.

          Granola – domowej roboty

          Granola domowej roboty krucha, smaczna, pełna witamin, soli mineralnych, błonnika oraz zawierająca pełnowartościowe białko. Łatwa w wykonaniu, idealna na dobry początek nowego dnia. Pożywne śniadanie wpłynie nie tylko na lepszą wydajność w pracy ale także pomoże utrzymać właściwą wagę ciała.

          zródło:Zdrowa dieta i przepisy kulinarne Fundacji Źródła Życia© prezentuje ZdrowieNaTalerzu.pl – granola domowej roboty

           

          Marchewkowe muesli

          Jak przemycić dzieciom (i nie tylko) warzywa? Np. taką marchewkę... Na pewno słyszeliście już o cieście marchewkowym ale czy już próbowaliście zrobić marchewkowe muesli? Moje dzieci za marchewką nie przepadają ale porcja muesli na śniadaniowym talerzu znika w ekspresowym tempie. Muesli może być świeże i sycące a podane z jabłkiem i orzechami wzbogaca walory odżywcze i smakowe z czego dzieciaki cieszą się najbardziejUśmiech. Warto tu wspomnieć, iż wartościowe śniadanie zjedzone przed wyjściem do szkoły może poprawić ich zdolność uczenia się i koncentracji.

          Muesli Birchera

          Szwedzki doctor nauk medycznych Maximilian Bircher-Benner, żyjący na przełomie stuleci, był zwolennikiem medycyny holistycznej. Zamiast liczyć kalorie i analizować ilość składników odżywczych, po prostu zalecał jedzenie jak największej ilości dojrzałych  w słońcu owoców. Zainspirowany tradycją farmerów z Alp Szwajcarskich wymyślił świeże śniadanie z jabłek, by wyleczyć się z przejściowych niestrawności i zaparć. Jest to jego oryginalny przepis na śniadanie – owocowe, świeże, wspaniałe.

           

          Owsianka z bananem

          Spośród wszystkich zbóż owies może być regularnie spożywany na surowo ponieważ zawiera zdrowy tłuszcz i unikalny błonnik. Surowa owsianka to ulubiona potrawa górali z Karpat, a żywią się nią od pokoleń.

          Rada kucharza

          Trudno jest dostać świeży olej lniany, gdyż jego delikatne składniki szybko się psują. Można zamówić kilka butelek prosto z młyna lub sklepu ze zdrową żywnością i umieścić w zamrażalniku, gdzie wytrzymają do 6 miesięcy.

           

          Powidła śliwkowe o smaku kawowym

          Śliwki kocham miłością wierną od wielu lat. Tak naprawdę, to odkąd pamiętam. Gdy przychodzi na nie sezon chciałabym żywić się tylko nimi, ale chciałabym też zostawić sobie coś nie coś na później. Najlepszy sposób, w jaki to robię to przygotowanie powideł prawie tradycyjnych. Różnica polega na czasie smażenia/gotowania. Dla jego skrócenia gniotę owoce przed podgrzaniem, podgrzewam ze szczyptą soli janginizacja niedawno odkryta :-)) i dodaję daktyle z karobem, które zagęszczają masę :-D


          Beata Głowacka
          Więcej podobnych przepisów znajdziesz na: http://swojskozfasolka.blogspot.com

          Najbardziej popularne

          << Poprzedni Play > Stop Następny >>

          Nasz nr 1

          Najnowsze

          Pierogi z suszonymi pomidorami

          Pierogi z suszonymi pomidorami
          1. Bakłażan i por pdsmażamy na oleju z przyprawami, dodajemy podkoniec smażenia przeciśnięty przez praskę czosnk.
          2. Orzechy miksujemy z pomidorami w robocie kuchennym.
          3. Łączymy usmażoną część z masą z orzechowo pomidorową i dodajemy ziemniaki doprawiamy do smaku, solą, pieprzem lub innymi ziołami
          4. Każdy z nas ma swoje ulubione i wypróbowane ciasto na pierogi ja użyłam ten przepis.
          5.  Robimy ciasto i zawijamy pierogi i gotujemy.
          6. Podajemy z sosem sojowym.
          7. Z przepisu wychodzi ok 30 pierogów.

          Jaglany makowiec

          Jaglany makowiec
          1. Mak zalewamy 2 szklankami mleka i gotujemy ok 40min. Odcedzamy.
          2. Migdały i nerkowce zalewamy gorącą wodą na 15 min. Obieramy migdały ze skórki i odkładamy 3 łyżki do pokrojenia i posypania na wierzch ciasta
          3. Ugotowany mak, migdały, nerkowce, mleko, cukier, daktyle miksujemy razem w blenderze.
          4. Czekoladę roztapiamy z kilkoma łyżkami mleka kokosowego polewamy ciasto.
          5. Do zmiksowanej masy dodajemy kaszę i resztę składników. Mieszamy dokładnie. Wykładamy do naczynia, polewamy czekoladą  wcześniej rozpuszczoną  z kilkoma łyżkami  mleka kokosowego  oraz posypujemy migdałami i suszoną żurawiną.
          6. Odstawiamy do lodówki na 2-3 godziny.

          Zupa serowa z brokułami

          Zupa serowa z brokułami

          Marchewkę, cebulę i ziemniaki gotujemy w bulionie warzywnym z przyprawami, dodając na koniec gotowania nerkowce. Następnie całość miksujemy w blenderze na jednolitą masę.

          Do zmiksowanej masy dodajemy ugotowane, pokrojone brokuły i mieszamy. Podajemy z chlebem czosnkowym.

          Dynia w stylu Hasselback

          Dynia w stylu Hasselback
          1. Dynię obieramy ze skórki obieraczką do ziemników. Kroimy na pół i uswamy pestki. Smarujemy dynię olejem i posupujemy solą i pieprzem.
          2. Pieczemy w piekarniku ok 15 min w temp 400 F (200C) albo do momentu aż będzie na tyle miękka by można było ją pokroić nożem.
          3. Sos do polewania: mieszamy przyprawy do grila, sok z cytryny, olej, imbir oraz syrop. Zagotowujemy.
          4. Wyciągamy dynię i kroimy ją w cienkie paski tak aby nie dotknąć blaszki. Najlepiej z dwóch stron dyni położyć patyki do grilla i wtedy kroić.
          5. Po pokrojeniu dynię pieczemy dalej  i co 10 min polewamy wcześniej przygotowaną zalewą. Polewamy tak ok ze 3 razy.
          6. Po upieczeniu przekładamy na kontrastowe naczynie (białe lub czarne) i posypujemy płatkami z papryki.

          Zapiekanka z kaszy jaglanej i papryki

          Zapiekanka z kaszy jaglanej i papryki
          1. Kaszę przepłukujemy gorącą wodą i gotujemy w 1 i 1/3 szklanki  osolonej wody.
          2. Paprykę, por, czosnek, seler smażamy na patelni ok 5 min. Dodajemy mleko i przyprawy oraz podsmażamy tak długo aż zrobi się gęsty sos.
          3. W blenderze miksujemy 2 łyżki podsmażonych warzyw i 2 łyżki ugotowanej kaszy jaglanej. Dodajemy tyle wody aby pozmiksowaniu uzyskać gęsty sos.
          4. Warzwa, ugotowaną kaszę jaglaną mieszamy z sosem i pozostałymi składnikami. Doprawiamy do smaku.
          5. Wszystko wykładamy na foremkę posmarowną olejem i posypaną bułką tartą albo zmielonym siemieniem lnianym.
          6. Pieczemy w piekarniku w temp 180 C ok 30 min.
          7. Po upieczeniu podajemy z pokrojoną w plasterki pieczoną papryką i posiekanym szczypiorkiem.

          Wyświetlane:

          1. Pierogi z suszonymi pomidorami
          2. Jaglany makowiec
          3. Zupa serowa z brokułami
          4. Dynia w stylu Hasselback
          5. Zapiekanka z kaszy jaglanej i papryki

          Spróbuj tego

          • Ciasteczka z goji i quinoa
            Opis:

            Dobrym przykładem naturalnych suplementów są jagody goji. Suszone, z wyglądu przypominają rodzynki. Spożywane od tysięcy lat w Chinach, Tybecie i Mongolii. Są dobrym źródłem antyoksydantów flawonaidów, polifenoli, kartenoidów, witamin: C, A i E. Goji zawierają wagowo 500 razy więcej wit. C niż pomarańcza, więcej betakarotenu niż marchew oraz więcej żelaza niż szpinak… Oczywiście, lista się nie kończy. Proponujemy zainwestować w naturalne suplementy czyli ciasteczka z jagodami goji.

            Czytaj więcej..

          A to ciekawe ...

          • Chia inaczej szałwia hiszpańska (Salvia columbariae) posiada niezwykłe właściwości. Nasiona chia zawierają dużą ilość bardzo wartościowych i odżywczych składników. Te niepozorne nasionka kryją w sobie potężną dawkę energii, która wzmocni każdy ludzki organizm.
          • Karob (mączka z chleba świętojańskiego) jeden z najzdrowszych produktów żywieniowych, doskonałe źródło niezbędnych minerałów i witamin. Ziarna karobu są nieocenionym źródłem białka, magnezu, żelaza, wapnia, węglowodanów i fosforu. Karob w proszku wykorzystywany jest w przemyśle spożywczym jako substytut czekolady.
          • Agar – substancja żelująca, której głównym składnikiem jest trudno przyswajalny przez człowieka cukier galaktoza. Agar-agar w zimnej wodzie pęcznieje, natomiast dobrze rozpuszcza się w wodzie o temperaturze ok. 90-100 °C, a zestala się, tworząc rodzaj żelu w 40-50 °C. Agar zawiera około 90% polisacharydów. Głównymi składnikami cukrowymi tych związków są: agaroza (około 70%) oraz kwaśna agaropektyna. Na ogół skład jest zmienny i zależy od pochodzenia surowca. Jako substancja silnie pęczniejąca jest stosowany jako środek łagodnie przeczyszczający. Agar jest wykorzystywany jako naturalny, bezsmakowy i bezpieczniejszy od żelatyny środek żelujący przy produkcji słodyczy i innych przemysłowych produktów spożywczych.
          • Quinoa (komosa ryżowa) jest skarbnicą witamin i minerałów, nie bez powodu więc okrzyknięto ją mianem Złota Inków. Ziarno quinoa jest bezglutenowe i ma niski indeks glikemiczny.
          • Sorgo (Sorghum ) - bardzo wartościowa roślina zbożowa uprawiana w Meksyku. Zawiera do 13% białka oraz witaminy z grupy B. Liście wykorzystuje się jako paszę dla bydła, a ziarno przerabia na kaszę i mąkę.
          • Borówki amerykańskie - mogą zapobiegać infekcjim drug moczowych. Podobnie jak żurawina zawierają związki, które utrudniają szkodliwym bakteriom przyleganie do ściany pęcherza. Jeśli zniechęca Cię cierpki smak żurawiny, spróbuj soku z owoców borówki lub dodaj szklenkę borówek do ulubionego koktajlu.
          • Prev
          • Współpraca
          Template Settings
          Select color sample for all parameters
          Red Green Olive Sienna Teal Dark_blue
          Background Color
          Text Color
          Select menu
          Google Font
          Body Font-size
          Body Font-family
          Direction
          Scroll to top

          Strona korzysta z plików cookies w celu lepszej relizacji usługi zgodnie z Polityką Plików Cookies. Korzystając ze strony zgadzasz się na ich wykorzystywanie. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj naszą politykę prywatności.

          Kliknij OK aby zamknąć popup