Kofeina wywiera duży wpływ na centralny układ nerwowy. Jest ulubionym stymulantem.

Za tą stymulację płacimy jednak bardzo wysoką cenę. Kofeina ma bardzo wiele działań ubocznych, które mogą okazać się niebezpieczne dla zdrowia. Jednym z nich jest nasilanie efektów stresu.

Kofeina bardzo wyraźnie podnosi poziom hormonów stresu. Na największą ironię zasługuje fakt, że osoby pijące kawę próbują w ten sposób leczyć problemy związane ze stresem. Dziwi, że wiele osób zmagających się ze stresem i lękiem nie zaprzestaje picia kawy, pomimo świadomości faktów związanych z jej działaniem.

Z powodu społecznego przyzwolenia na używanie tego narkotyku, warto się nad tą kwestią zastanowić. Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne stwierdza, że zaburzenia wywołane spożywaniem kofeiny mogą cechować się objawami napadów paniki, przypominających pierwotne zaburzenia psychiczne.

Rozbudzająca, poranna kawa może wydawać się nieodzowna osobie zmagającej się z bezsennością wywołaną stresem, jednak kofeina także może mieć w tej ostatniej swój udział.

Każda pijąca kawę osoba powinna być zachęcana do próby porzucenia jej picia na dwa tygodnie. Wielu spośród tych, którzy tego spróbowali, jest zadziwionych poprawą jakości swojego życia i przekonanych, że kofeina w większym stopniu pogłębiała ich problemy związane ze stresem niż im zaradzała.

Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne przestrzega miłośników kawy przed zatruciem kofeiną. Może do niego dojść krótko po wypiciu w kilkuminutowych odstępach 2 lub 3 filiżanek kawy. Z dużym prawdopodobieństwem może ujawnić się wtedy pięć lub więcej spośród objawów wymienionych  poniżej.

Kofeina oszukuje twój układ nerwowy. Podnosi także poziom kwasów tłuszczowych w krążącej krwi. Jego wzrost połączony ze skutkami stresu i wzrostem ciśnienia krwi, spowodowanym przez kofeinę, otwiera dzwi zawałowi serca.

Kofeina wywołuje reakcję stresową, ponieważ pobudza wydzielanie przez organizm katecholamin (adrenaliny i noradrenaliny). Przyczyniają się one do wzrostu ciśnienia krwi u osób, które piją kawę. Nadciśnienie jest jednym z czynników, zwiększających ryzyko ataku serca.

Stresogenne działanie kofeiny poraża także częściowo jelita. Trawienie i wchłanianie pokarmu trwa dłużej. Treść pokarmowa pozostaje dłużej w jelitach, a czas wchłaniania się wydłuża. To sprzyja wzdęciom i niestrawności oraz zwiększa ryzyko powstania raka jelita grubego.

Osoby uzależnione od kofeiny mogą się spodziewać objawów z odstawienia, takich jak bóle głowy, senność, ociężałość i zmniejszona czujność. Najdotkliwiej odczuwalne są one przez dzień lub dwa. W ciągu kolejnych pięciu dni zazwyczaj stopniowo maleją i ustępują.

Jeżeli używasz kofeiny, możesz myśleć, że to niemożliwe, aby rzucić całkowicie kawę czy coca-colę. Lecz gdy poczujesz jak smakuje lepsze zdrowie, a twoje nerwy przestaną być "chłostane", będziesz się dziwił, że nie zrobiłeś tego wcześniej. Gdy wdrożysz inne zasady i zadbasz o właściwą dietę, ruch, to przekonasz się, że nie potrzebujesz żadnych leków ani stymulantów, by poczyć się o wiele lepiej.

OBJAWY ZATRUCIA KOFEINĄ

niepokój, nerwowość, podniecenie, rumieńce na twarzy, częstomocz,

zaburzenia żołądkowo-jelitowe, drżenia mięśniowe,

rozwlekły tok myślenia i wypowiedzi, zaburzenia rytmu serca,

pobudzenie psychomotoryczne

 

Opracowano na podstawie książki „Depresja. Wyjście z problemu!” Neila Nedley’a. W książce znajduje się obszerne opracowanie na temat wpływu kofeiny na mózg.

Strona korzysta z plików cookies w celu lepszej relizacji usługi zgodnie z Polityką Plików Cookies. Korzystając ze strony zgadzasz się na ich wykorzystywanie. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj naszą politykę prywatności.

Kliknij OK aby zamknąć popup