Ból głowy jest objawem bardzo niespecyficznym. Może towarzyszyć konkretnym schorzeniom, jednak najczęściej pojawia się bez przyczyny chorobowej. Zawsze jednak jest dowodem jakichś czynnościowych zaburzeń w organizmie. Zaburzenia te mogą mieć przeróżne podłoże; występują głównie jako konsekwencja złych nawyków iprzyzwyczajeń.

Bóle głowy mogą pojawiać się na skutek przejedzenia, podjadania między posiłkami, zjadania zbyt dużej ilości białka, głównie w postaci mięsa i nabiału, spożywania późnych obfitych kolacji, zbyt dużej różnorodności potraw w czasie jednego posiłku, niewłaściwego łączenia pokarmów, jedzenia w pośpiechu, odwodnienia organizmu, stresu emocjonalnego, zmęczenia, przepracowania, niewyspania, spania na niewygodnym łóżku, braku ćwiczeń, picia kawy i herbaty, picia napojów typu „cola”, palenia papierosów, picia alkoholu, przebywania w dusznym pomieszczeniu, stosowania niektórych kosmetyków i perfum, niewłaściwej postawy podczas siedzenia czy stania, niewłaściwego ubierania się, zażywania niektórych leków. Ale mogą być też jednym z objawów różnych schorzeń. W zapobieganiu i leczeniu bólów głowy może wystarczyć zmiana niezdrowych przyzwyczajeń. Jeśli to nie da spodziewanego efektu, trzeba udać się do lekarza.

Jedz dobre śniadanie

Dostarczenie organizmowi dostatecznej ilości energii i substancji odżywczych warunkuje jego sprawność i zdrowie. Najważniejszym posiłkiem, który ma zasilić organizm, jest śniadanie. Nie należy go pomijać. Trzeba zadbać o to, aby było ono pożywne i zdrowe. To pozwoli uniknąć spadku poziomu cukru w ciągu dnia, który może być przyczyną pojawiającego się bólu głowy.

Nie podjadaj między posiłkami

Proces trawienia rozpoczyna się dopiero wtedy, gdy pokarm zostanie zmieszany z sokami trawiennymi. W żołądku pokarm musi uzyskać odczyn kwaśny, aby główny enzym żołądkowy, jakim jest pepsyna, mógł rozpocząć trawienie białka. Jeśli po jakimś czasie od posiłku kolejna porcja pokarmu dostanie się do żołądka, zatrzymuje to proces trawienia. Cała zawartość żołądka musi na nowo zostać zmieszana z sokami trawiennymi, aby uzyskać odpowiednio kwaśny odczyn. To przedłuża proces trawienia i powoduje zaleganie pokarmu – pokarmu, który mógłby być już wcześniej przesunięty do dalszych części przewodu pokarmowego. Każde dodatkowe, nadmierne obciążenie żołądka odzywa się bólem głowy, często silnym, migrenowym, który ustępuje dopiero, kiedy żołądek upora się z trawieniem i odpocznie.

Nie jedz na noc

Nocą żołądek powinien być wyłączony ze swojej funkcji trawiennej. To zapewnia dobry odpoczynek całemu organizmowi. Pusty żołądek zapewnia zdrowy i głęboki sen. Niedostateczny wypoczynek nocny może przyczynić się do porannych bólów głowy. Najbardziej niewskazane są późne, obfite, tłuste kolacje, których żołądek w żaden sposób nie jest w stanie strawić przed zaśnięciem. Całą noc jest obciążony, zamiast wypoczywać. W kolejnym dniu trawienie może okazać się dla niego zbyt trudnym zadaniem, a organizm reaguje na to bólem głowy. Kolacja, jeśli jest spożywana, powinna być najlżejszym posiłkiem w ciągu dnia którego nie powinno się jeść później niż 2–3 godziny przed snem.

Nie przejadaj się

Nadmiar pokarmu sprzyja otyłości, cukrzycy i schorzeniom układu krążenia. Powoduje też przeciążenie narządów trawiennych, których przepracowanie często powoduje przewlekły lub napadowy ból głowy. Przeciążenie układu trawiennego bardzo często prowadzi do niestrawności, nudności i wymiotów, którym zawsze towarzyszy ból głowy.

Nie jedz w pośpiechu

Pokarm należy spożywać powoli. Trzeba tak zaplanować swój czas, aby można było spokojnie zjeść każdy posiłek. Tylko w takich warunkach możliwe jest dokładne przeżucie pokarmu. Niepogryzione dobrze kęsy mogą długo zalegać w żołądku prowadząc do ostrich bólów głowy w okolicy czołowej. Bardzo niekorzystne jest spożywanie pokarmu w biegu. W czasie ruchu duża ilość krwi napływa do mięśni, podczas, gdy jest ona potrzebna narządom jamy brzusznej do procesów trawienia.

Unikaj nadmiaru białka

Pokarm nie powinien zawierać za dużych ilości białka. W przeciwnym razie dochodzi do zakwaszenia organizmu i tzw. „białkowego kaca”, któremu najczęściej towarzyszy ból głowy. Wynika on z podwyższonego poziomu ciał ketonowych w organizmie. Najbardziej zakwaszające jest czerwone mięso, następnie mięso białe i nabiał.

Unikaj odwodnienia

Bardzo często ból głowy wynika z wypijania niedostatecznej ilości płynów i jest naturalną reakcją organizmu na odwodnienie. Należy wypijać 8–10 szklanek wody dziennie, a w czasie upałów i gorączki jeszcze więcej. Warto też pamiętać, aby pić zaraz po wstaniu rano z łóżka w celu uzupełnienia płynów utraconych w ciągu nocy. Następnie trzeba pić w ciągu dnia między posiłkami.

Zadbaj o dobry sen

Nasza aktywność powoduje zmęczenie. Stopniowo w ciągu dnia słabniemy, tak że z radością witamy godziny wieczorne i możliwość pójścia spać. Po dobrym nocnym wypoczynku wstajemy odświeżeni i gotowi do podjęcia na nowo swoich obowiązków. Gdy jednak praca, oglądanie TV, nauka, nocne życie i inne czynności utrudniają nam dostateczne wysypianie się, budzimy się zmęczeni, z uczuciem wyczerpania i często z bólem głowy. Dla dobrego wypoczynku trzeba zadbać o wygodne łóżko i świeże powietrze w sypialni.

Unikaj przepracowania

Organizm, który nie ma odpowiedniego czasu na odpoczynek, przemęczony pracą i gonitwą codziennego dnia, łatwo popada w chorobę, czego pierwszym sygnałem ostrzegawczym może być ból głowy.

Ćwicz regularnie

Ruch fizyczny jest bardzo korzystny na wszelkie dolegliwości. Siedzący tryb życia powoduje spowolnienie krążenia i ogólne osłabienie kondycji, co sprzyja złemu samopoczuciu i może sprzyjać bólom głowy. Zwłaszcza, gdy długo siedzimy unieruchomieni przed monitorem komputera, napinając mięśnie szyi i ramion. Należy wyjść codziennie na półgodzinny spacer, pójść na basen, do siłowni, na rower, zrobić masaż wodny. Najlepszy ruch to niewątpliwie ruch na świeżym powietrzu.

Relaksuj się

Głowa często boli w sytuacjach stresowych. Są to bóle napięciowe. Pojawiają się, gdy jesteśmy zdenerwowani, mamy nadmiar obowiązków, przed ważną rozmową, egzaminem, podróżą. Jest to tępy lub tętniący ból pojawiający się w okolicy skroni, który stopniowo narasta i obejmuje całą głowę. Może pojawiać się na krótko, może też trwać miesiące i lata, a nasila je każde zdenerwowanie. Należy wtedy zmniejszyć tempo życia i zacząć radzić sobie ze stresem.

Nie pal papierosów

Substancje toksyczne zawarte w tytoniu poza bardzo poważnymi problemami zdrowotnymi, jak rak płuc i rozedma, mogą powodować bóle głowy. Miliony ludzi na świecie udowodniły już, że można rozstać się z paleniem. Jeżeli palisz – warto do nich dołączyć. Wolność jest ofertą dla każdego palacza.

Nie pij alkoholu

Alkohol nie zawiera żadnych składników potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. W każdej ilości i pod każdą postacią jest trucizną powodującą destrukcję komórek, zwłaszcza w obrębie centralnego układu nerwowego. Wskutek jego działania dochodzi do pogorszenia funkcji intelektualnych i emocjonalnych oraz bólów głowy pojawiających się następnego dnia po wypiciu.

Nie pij kawy, herbaty i napojów typu „cola”

W czasie zmęczenia czy znużenia podpieramy się filiżanką kawy lub mocnej herbaty. Są to napoje pobudzające, które w efekcie prowadzą do jeszcze większego osłabienia i co gorsza mogą wywołać bóle głowy, nudności i biegunkę. Podobnie działają wszystkie napoje typu „cola”. Należy się ich wystrzegać. Bóle po ich wypiciu mogą pojawić się w ciągu najbliższej godziny lub kilku godzin, mogą też pojawić się dopiero na drugi lub trzeci dzień.

Ubieraj się stosownie do pogody

Staraj się, aby kończyny były zawsze ciepłe. Oziębienie skóry jest zawsze stanem nienormalnym i wysyła alarmujące sygnały do mózgu. Krew, która pozostaje w dużych naczyniach kończyn jest kierowana do tułowia i głowy, gdy naczynia kończyn ulegają zwężeniu. Wiele osób na oziębienie kończyn reaguje podwyższonym ciśnieniem krwi, a to może mieć udział w powstawaniu bólu głowy. Zmiany pogody, głównie zimne powietrze, może powodować bóle u ludzi podatnych na takie ataki.

Utrzymuj właściwą postawę ciała

Niewłaściwa postawa przy siedzeniu, staniu, leżeniu itp. ma niekorzystny wpływ na układ kostno-stawowy, powoduje zwyrodnienia i napięcia mięśniowe. Powodują one różne dolegliwości bólowe, w tym również bóle głowy. Bóle głowy pojawiają się jako objaw schorzeń, takich jak: zaparcia, zaburzenia żołądkowo-jelitowe, nadciśnienie, jaskra, zwyrodnienie kręgosłupa, zapalenie zatok, choroby z gorączką, problemy z zębami, nerwobóle, zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych, guz mózgu, tętniak czy uraz czaszki. W zależności od tego, jaka dolegliwość jest przyczyną bólu, występuje on w różnych częściach głowy i towarzyszą mu różne objawy. W przypadku bólu głowy, którego przyczyną jest choroba, dolegliwość ustąpi po jej wyleczeniu. W takim przypadku należy jak najszybciej iść do lekarza, aby przeprowadził potrzebne badania, a gdy zajdzie potrzeba, skierował do specjalisty (laryngologa, stomatologa, ortopedy, neurologa). Doraźna pomoc w takim przypadku nie zwalnia z wnikliwej analizy bólu. Zaniechanie postawienia właściwej diagnozy i niepodjęcie odpowiedniego leczenia może wiązać się z poważnymi konsekwencjami. W rzypadku nowotworów mózgu bólom głowy towarzyszą inne dolegliwości, takie jak trwałe zaburzenia wzroku, porażenia, napady epilepsji. Dlatego gdy boli głowa, nie musimy myśleć od razu o najgorszym. To może tylko zaostrzyć dolegliwości. Ale też ich nie bagatelizujmy.

Opracowano na podstawie książki Agathy i Calvina Thrash’ów pt.: "Leczenie domowe".

 

  • Prev
  • Współpraca
Template Settings
Select color sample for all parameters
Red Green Olive Sienna Teal Dark_blue
Background Color
Text Color
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family
Direction
Scroll to top

Strona korzysta z plików cookies w celu lepszej relizacji usługi zgodnie z Polityką Plików Cookies. Korzystając ze strony zgadzasz się na ich wykorzystywanie. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj naszą politykę prywatności.

Kliknij OK aby zamknąć popup