Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Hipoglikemia – zespół przedwczesnego starzenia

Jednym z najbardziej rozpowszechnionych problemów zdrowotnych krajów cywilizowanych jest zespół hipoglikemiczny, zwany też „zespołem przedwczesnego starzenia”.

Występuje on często ze względu na przyjęty w tych krajach sposób odżywiania, bogaty w cukry proste i rafinowane węglowodany złożone oraz produkty zwierzęce. Dieta taka jest prawie zupełnie pozbawiona błonnika, a cukier w niej zawarty szybko przedostaje się do krwi. W odpowiedzi na to trzustka wyrzuca do krwiobiegu duże ilości insuliny, która szybko doprowadza do obniżenia poziomu cukru, tak, że spada on z kolei poniżej normy.

Mogą pojawić się wtedy najróżniejsze objawy związane z niedocukrzeniem organizmu: zdenerwowanie, niepokój, nadmierna pobudliwość, bóle głowy, uczucie przemęczenia, kołatanie serca, roztargnienie, załamanie nerwowe, kłopoty z pamięcią, niezdecydowanie, problemy z koncentracją, koszmary nocne, skłonność do przygnębienia i depresji, a nawet myśli samobójcze.

Poziom cukru we krwi powinien utrzymywać się w granicach 65–100 mg/dl. Kiedy spada poniżej normy, mamy do czynienia z hipoglikemią czyli niedocukrzeniem.

Tabela poniżej przedstawia typowy obraz poziomu cukru we krwi po obciążeniu glukozą u osoby z zespołem hipoglikemicznym.

 

Czas

Poziom cukru (mg/dl)

po 30 minutach

120

po 1 godzinie

165

po 2 godzinach

102

po 3 godzinach

80

po 4 godzinach

47

po 5 godzinach

64

 

Aby zapobiegać zbyt dużym spadkom poziomu cukru we krwi, należy zastosować kilka następujących rad:

1. Spożywaj dwa, najwyżej trzy posiłki dziennie

Pięć do siedmiu posiłków dziennie, które często się zaleca, tylko przedłuża chorobę i pogarsza stan chorego. Należy zjeść solidne śniadanie i obiad. Kolacja może składać się z owoców i niewielkiej ilości pieczywa.

Należy zachować przynajmniej pięciogodzinne odstępy między posiłkami i ściśle przestrzegać godzin ich spożywania. Nie należy jeść tuż przed snem i w ciągu nocy. Organy trawienne powinny pracować w odpowiednich odstępach czasu, aby mogły wyrobić sobie rytmiczny cykl pracy i odpoczynku. Tak więc pory posiłków powinny być regularne, z ewentualnymi niewielkimi zmianami. Niczego też nie należy podjadać między posiłkami. Ponad 90% osób cierpiących na hipoglikemię nie ma problemu z zachowaniem odpowiedniego poziomu cukru we krwi między posiłkami czy w czasie głodówki. Ich problem zaczyna się kilka godzin po zjedzeniu słodyczy albo innych rafinowanych węglowodanów.

2. Spożywaj pełnoziarniste produkty zbożowe

Bardzo wskazane jest spożywanie chleba razowego, chleba typu Graham, makaronu razowego, brązowego ryżu i innych pełnoziarnistych produktów zbożowych. Są one bardzo dobrze tolerowane i regulują przemianę materii. Białe pieczywo, biały ryż i inne rafinowane produkty zbożowe są powodem hipoglikemii, dlatego powinny być wyeliminowane z diety.

3. Nie spożywaj nabiału

Zaleca się, aby nie spożywać nabiału. Mleko zawiera dużo laktozy (cukru mlekowego) i powoduje zaparcia; wiele osób cierpiących na zespół hipoglikemiczny miewa zaparcia. Niesłodzone substytuty mleka, np. mleko migdałowe czy mleko sojowe, są godne polecenia. Nie należy jednak stosować słodzonego mleka sojowego, gdyż jedna jego szklanka może zawierać do trzech łyżeczek cukru. Jako alternatywę dla twarogu najlepiej stosować serek sojowy tofu.

4. Jedz dużo warzyw, nie unikaj owoców

Warzywa i owoce zawierają spore ilości błonnika, witamin i soli mineralnych, które pomagają uregulować trawienie i metabolizm. Błonnik zapobiega szybkiemu wchłanianiu cukru do krwi. Niektórzy boją się jeść owoce, bo są słodkie. Ale jeśli cukier w owocach nie został skoncentrowany przez suszenie lub dodanie cukru, owoce nie wywołują żadnych złych skutków. Warzywa dostarczają więcej różnorodnych węglowodanów niż owoce, choć wydaje się, że słodkie owoce dostarczają więcej cukru niż warzywa.

5. Zamiast mięsa stosuj nasiona strączkowe i orzechy

Roślinne źródła białka zawierają błonnik i dlatego korzystniej wpływają na regulowanie poziomu cukru we krwi. Jednak te, które są wysokokaloryczne, tj. orzechy i nasiona oleiste, nie powinny być spożywane w zbyt dużych ilościach.

6. Nie spożywaj cukru i produktów, które go zawierają

Produkty te są głównymi sprawcami problemu niedocukrzenia krwi kilka godzin po posiłku. Powodują szybki wzrost insuliny i wtórnie zbyt wysoki spadek cukru we krwi. Z tego powodu są wysoce niewskazane.

7. Nie pij kawy, herbaty i alkoholu, nie pal papierosów

Kofeina i nikotyna są silnymi substancjami stymulującymi produkcję insuliny, więc należy ich bezwzględnie unikać. To samo dotyczy alkoholu, który jest produktem wysokokalorycznym, pobudza trzustkę i zatruwa komórki. Należy pić dużo wody między posiłkami, tak, by mocz pozostawał jasnosłomkowy. Większość osób powinna wypijać 8–10 szklanek wody dziennie.

Produkty zalecane:

Produkty zbożowe: chleb pełnoziarnisty: pszenny, żytni i kukurydziany, bułki grahamki, płatki owsiane, płatki jęczmienne, kasza jaglana, kasza gryczana, kasza jęczmienna, ryż brązowy, makaron razowy, mąka razowa do wypieków.

Substytuty mleka i jego przetworów: mleko migdałowe, mleko sojowe, śmietanka sojowa, śmietanka migdałowa, serek sojowy tofu, masło orzechowe, masło sezamowe, pasta ze słonecznika.

Owoce i warzywa: wszystkie rodzaje; surowe, ugotowane lub blanszowane. Nasiona strączkowe: wszystkie rodzaje, dobrze ugotowane do miękkości, po uprzednim namoczeniu i odlaniu wody, najlepiej dwukrotnym.

Orzechy i nasiona: wszystkie rodzaje.

Napoje: woda, herbaty ziołowe lub owocowe bez cukru.

Produkty niewskazane:

Cukry: biały, brązowy, miód, syropy, dżemy, galaretki, konfitury z cukrem itp.

Wyroby cukiernicze: ciasta, ciasteczka, cukierki, placki, słodkie desery, lody.

Zboża rafinowane: biały chleb, białe bułki i rogale, biały ryż, biały makaron itp.

Słodzone owoce i warzywa: we wszystkich postaciach; suszone owoce dozwolone są tylko w niewielkich ilościach.

Napoje kofeinowe: kawa, herbata, napoje typu „cola”, kakao, czekolada.

Tytoń: we wszystkich postaciach.

Przyprawy: ocet spirytusowy, musztarda, ketchup, majonez, pieprz czarny, ostra papryka.

Mleko i sery: wszystkie gatunki pochodzenia zwierzęcego.

dr med. Calvin i Agatha Thrash, autorzy książki pt. CUKRZYCA I ZESPÓŁ HIPOGLIKEMICZNY 

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry

Nasza strona korzysta z plików cookie, kontynuując korzystanie z niej zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji tutaj.