Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Pozytywny wpływ orzechów na zdrowie

W trakcie konferencji Experimental Biology 2016 zaprezentowane zostały abstrakty nowych badań dotyczących wpływu spożycia orzechów włoskich na zdrowe starzenie się, zdrowie jelit, poczucie głodu i sytości oraz metabolizm.

Folsom, Kalifornia, (04 kwietnia 2016) – wstępne wyniki badania nad wpływem spożywania orzechów na zdrowe starzenie się (WAHA) zaprezentowane na konferencji Experimental Biology 2016 (EB) wskazują, że u dorosłych codzienne spożywanie orzechów pozytywnie wpływa na poziom cholesterolu we krwi, nie wpływając jednocześnie negatywnie na masę ciała. WAHA to dwuletnie badanie kliniczne prowadzone w Szpitalu Klinicznym w Barcelonie i Loma Linda University, które ma na celu określenie wpływu orzechów na problemy zdrowotne związane z wiekiem.

„Orzechy włoskie są wysokoenergetyczne, dlatego do tej pory przeważało przekonania, że ich długotrwałe przyjmowanie może być związane ze zwiększeniem masy ciała. Wstępne wyniki sugerują, że codzienne spożycie orzechów przez 1 rok, przez dużą grupę osób starszych nie przebywających w szpitalu, nie miało żadnego negatywnego wpływu na masę ciała. Pokazują także, że znane działanie orzechów włoskich – obniżanie poziomu cholesterolu, obserwuje się również u osób w podeszłym wieku oraz, że efekt ten utrzymuje się w czasie. Przyjmowanie zdrowych tłuszczów i innych składników odżywczych zawartych w orzechach, kontrola wagi i obniżanie poziomu cholesterolu we krwi to ważne elementy ogólnego odżywiania dorosłych w podeszłym wieku. Bardzo pozytywnym wnioskiem z badania jest to, że jedzenie orzechów włoskich może przynieść korzyści akurat tej konkretnej populacji” – powiedział dr Emilio Ros, dyrektor Lipid Clinic, Endocrinology & Nutrition Service w Szpitalu Klinicznym w Barcelonie. „W dalszym toku badania WAHA, będziemy sprawdzać, jak spożywanie orzechów wpływa, między innymi, na zanik zdolności poznawczych i związane z wiekiem zwyrodnienia plamki żółtej, które są ważnymi problemami  zdrowia publicznego”.

Naukowcy poprosili część z biorących w badaniu 707 zdrowych osób starszych, aby dodały to swojej codziennej diety porcję orzechów (~15% przyjmowanych kalorii), reszta osób nie zmieniała dotychczasowej diety. Uczestnicy nie dostali informacji o całkowitej liczbie przyjmowanych kalorii i makroskładników, ani o zamiennikach orzechów. Po roku, badanie wykazało, że obie diety miały minimalny wpływ na masę ciała, poziom triacylogliceroli i cholesterolu HDL. Jednakże dieta bogata w orzechy spowodowała istotną redukcję cholesterolu LDL w porównaniu do grupy kontrolnej, która 
nie włączyła orzechów do diety.

Odbywająca się w dniach 2-6 kwietnia w San Diego coroczna konferencja EB przyciąga międzynarodową publiczność  – ponad 14 000 wiodących naukowców i wystawców. Abstrakty badań prezentowane na EB sugerują, że orzechy mogą pozytywnie wpływać na niektóre ważne dla zdrowia czynniki, takie jak zdrowie jelit, poczucie głodu i sytości oraz metabolizm. Wyniki pochodzą z następujących abstraktów:

  • Zdrowie jelit: Wybory dietetyczne i mikrobiom jelitowy w dużym stopniu wpływają na nasze zdrowie. Niedawne badanie przeprowadzone przez naukowców z Agricultural Research Service, Departamentu Rolnictwa USA (USDA) na grupie 18 zdrowych dorosłych sprawdzało, w jaki sposób pozytywny wpływ orzechów włoskich na serce wiąże się ze zdrowiem jelit.
    Wyniki badania pokazują, że spożywanie 1,5 uncji orzechów dziennie ma istotny wpływ na florę bakteryjną jelit, zmniejszając stany zapalne i obniżając poziom cholesterolu. Czyli wpływa na dwa znane wskaźniki zdrowia kardiologicznego. Pozwala nam to lepiej zrozumieć korzyści kardiologiczne spożywania orzechów, w tym orzechów włoskich.
  • Uczucie głodu i sytości: Naukowcy z University of Georgia jako pierwsi wykazali, że rodzaj spożywanego codziennie tłuszczu może zmieniać długoterminowe reakcje związane z apetytem, takie jak uczucie głodu i sytości. 18 dorosłych prowadzących spokojny tryb życia, o prawidłowej masie ciała, najpierw stosowało dietę o wysokiej zawartości tłuszczu, bogatą w tłuszcze nasycone, następnie, przez kolejne 7 dni, losowo wybrana część grupy zaczęła stosować dietę bogatą w tłuszcze wielonienasycone, a pozostała część dietę kontrolna. Okazało się, że zastąpienie posiłków bogatych w tłuszcze nasycone dietą bogatą w tłuszcze wielonienasycone korzystnie wpływa na odczuwanie głodu i sytości. Orzechy są doskonałym źródłem dużej ilości tłuszczów wielonienasyconych, zawierają ich aż 13 gramów na uncje.
  • Metabolizm: Niedawne badania na zwierzętach przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Stanowego w Oregonie sprawdzały wpływ wprowadzenia orzechów włoskich i pokarmów bogatych w polifenole do typowej na zachodzie diety z przewagą tłuszczów na metabolizm samców myszy.4 Wyniki wykazały, że dieta zawierająca orzechy i uzupełniona pokarmami bogatymi w polifenole, takimi jak maliny, wiśnie lub zielona herbata, może pomóc zmniejszyć stany zapalne. U myszy, które spożywały orzechy, same lub w połączeniu z pokarmami bogatymi w polifenole odnotowano również znaczący wpływ na czynniki związane z zespołem metabolicznym, zmiany w ekspresji genów wątroby i metabolity na poziomie zgodnym z polepszonym stanem metabolicznym. Ponieważ badanie prowadzono na zwierzętach, wyniki nie  mogą jeszcze być stosowane w odniesieniu do ludzi.

Orzechy włoskie zawierają związki bioaktywne, które mogą przyczyniać się do powstawania korzyści zdrowotnych. Orzechy włoskie wyróżniają się spośród innych orzechów tym, że składają się głównie z tłuszczów wielonienasyconych (13 gramów na uncję), takich jak kwas a-linolenowy (ALA), czyli kwas tłuszczowy omega-3 pochodzenia roślinnego. To jedyne orzechy zawierające znaczące ilości ALA – 2,5 g w 1 uncji (28,3 g) orzechów. Z abstraktów prezentowanych podczas EB 2016 nie można jeszcze wyciągać naukowych wniosków, ale wyniki te pomogą nam zrozumieć potencjalne korzyści płynące z uwzględnienia orzechów w zdrowej diecie. 

Wszystkie badania były częściowo wspierane przez California Walnut Commission, a abstrakty zostały dodane do kolekcji ponad 190 prac naukowych na temat orzechów dostępnych na stronie www.walnuts.org. California Walnut Commission (CWC) od ponad 25 lat wspiera badania związane z wpływem orzechów włoskich na zdrowie. CWC zapewnia środki finansowe i / lub orzechy do licznych projektów. Same badania są jednak prowadzone niezależnie przez badaczy, którzy projektują badania, interpretują wyniki i piszą artykuły.

opr. Monika Domańska

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry

Nasza strona korzysta z plików cookie, kontynuując korzystanie z niej zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji tutaj.