Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Jak jeść aby utrzymać wątrobę w zdrowiu

Zdrowa dieta na wątrobę

Zamiast myśleć o skutecznych preparatach pomocnych w utrzymywaniu prawidłowej funkcji wątroby, najpierw warto zadbać o właściwą dietę. A nawet wtedy, gdy lekarz podejmie decyzję o zastosowaniu odpowiednich leków czy suplementów, dieta jest najważniejsza. Podstawą diety wspomagającej pracę wątroby powinny być przede wszystkim produkty naturalne. Na nasze nieszczęście chemii w żywności mamy coraz więcej, podczas gdy wszystkiego, co przetworzone, należy unikać jak ognia. Im dłuższa lista składników na etykiecie, a ich nazwy bardziej niezrozumiałe, tym większą czujność należy zachować.

 

Im prostsze – tym lepsze

 

Gusty wielu osób idą w kierunku wyszukanych dań, nowych smaków – tymczasem najlepsze jest to, co najprostsze: warzywa i owoce świeże oraz krótko gotowane, orzechy i nasiona, gotowane kasze i rośliny strączkowe, pełnoziarnisty chleb. Dzięki temu unikniemy kłopotów z trawieniem. Surowe warzywa i owoce zaopatrują nas w naturalne enzymy, umożliwiające rozkład i wykorzystanie składników odżywczych z pożywienia.

Błonnik – Niezastąpiony pomocnik dobrego trawienia o oczyszczenia

 

Spożywanie produktów naturalnych – umożliwiając prawidłową perystaltykę jelit – również przyczynia się do sprawnego trawienia. Jest to zasługą głównie błonnika – ważnego składnika nieprzetworzonych produktów spożywczych. Jakkolwiek błonnik nie dostarcza składników odżywczych, to jest odpowiedzialny za oczyszczanie organizmu z  niestrawionych cząstek. Z jednej strony można go przyrównać do gąbki, z drugiej zaś do szczotki, uczestniczących w skutecznym „sprzątaniu” naszego układu trawiennego. Błonnik usuwa również nadmiar cholesterolu. Przy przejściowych problemach z wypróżnianiem pomocna może być mieszanka babki jajowatej i babki płesznik (którą można kupić pod nazwą błonnika witalnego). Stosując ją, nie można zapomnieć o piciu należnej ilości wody.

 

Woda jest niezbędna do życia

 

Przyzwyczailiśmy się pić tuż po posiłku lub – jeszcze gorzej – w trakcie. Następstwem tego jest rozrzedzanie soków żołądkowych oraz kwasu solnego. Aby trawienie przebiegało prawidłowo – powinniśmy pić 2 godziny po jedzeniu lub pół godziny przed jedzeniem. Prawidłowa ilość wody wypijana w ciągu doby to 8 szklanek.

 

Warzywa i owoce podstawą dobrej diety

 

Aby wątroba mogła prawidłowo funkcjonować, konieczne jest zaopatrzenie organizmu w składniki do tego konieczne, jak: aminokwasy (glutamina, glicyna, tauryna, cysteina), kwas foliowy, przeciwutleniacze (karotenoidy, witamina E i C, naturalna siarka zawarta np. w roślinach z rodziny kapustowatych lub czosnek). Im więcej warzyw i owoców w naszej diecie, im większa ich różnorodność – tym lepsze zaopatrzenie w wartościowe składniki. Warto wybierać warzywa i owoce o intensywnych, kolorowych barwach – paprykę, pomidory, bakłażan, sałatę, dynię, buraki, marchew, różnego rodzaju sałaty, jagody, maliny. Są one bogate w substancje fitochemiczne, chroniące nas przed tzw. wolnymi rodnikami, a tym samym wspierające pracę wątroby. Najlepiej, aby były one spożywane na surowo lub krótko gotowane. Bardzo polecane są też świeżo wyciskane soki, szczególnie z warzyw, pite najlepiej przed właściwym posiłkiem. Umożliwia to lepsze zaopatrzenie w witaminy oraz możliwość szybszego wykorzystania enzymów trawiennych.

 

Warzywa strączkowe

 

Źródłem białka, w tym najważniejszych w prawidłowym funkcjonowaniu wątroby aminokwasów, powinny być warzywa strączkowe, i to nie tylko groch czy fasola, ale również soczewica (czerwona, zielona, brązowa) oraz ciecierzyca. W celu pozbawienia grochu i fasoli antyodżywczych naturalnych substancji (inhibitory trypsyny i chymotrypsyny), należy je moczyć przez całą noc, a następnie odlać wodę i ugotować w świeżej porcji wody.

 

 

Oleje roślinne

 

Do budowy błon otaczających komórki wątroby niezbędne są tłuszcze; największe znaczenie w zdrowej kuchni mają oleje roślinne: olej lniany, rzepakowy, słonecznikowy, a także oliwa z oliwek. Jakkolwiek dłuższy termin ważności mają oleje rafinowane, wartość biologiczną i znaczenie dla zdrowia mają tylko oleje świeżo tłoczone, najlepiej przy zastosowaniu metod mechanicznych i tłoczone na zimno. W celu uchronienia ich przed utlenianiem, należy je przechowywać w butelkach z ciemnego szkła, w lodówce i niezbyt długo. Do smarowania pieczywa można przygotować
mix oleju lnianego z olejem kokosowym (do przechowywania w lodówce ), dodając przyprawy np. bazylię czy oregano. Doskonałym źródłem wartościowych tłuszczów w diecie, a także cennych składników mineralnych są nasiona (dyni, słonecznika, sezamu), orzechy, migdały.

 

Kasze i zboża

 

Bardzo dobrym źródłem naturalnych węglowodanów, błonnika, jak też witamin z  grupy B są w zdrowej diecie wątrobowej zboża – pełnoziarniste pieczywo i kasze. U coraz większej ilości osób stwierdza się w ostatnim czasie nietolerancję na białko pszenicy – gliadynę, stąd też występuje konieczność eliminowania jej z ich diety, włączając w zamian pieczywo żytnie czy gryczane. Ryż biały warto zastąpić ryżem naturalnym, brązowym, bogatym w błonnik oraz witaminy z grupy B.

 

Pomocne zioła

 

Pracę wątroby oraz jej oczyszczanie skutecznie wspierają zioła. Piszemy o tym w dziale poświęconym ziołom. Do codziennego stosowania warto mieć „arsenał” ziół przyprawowych, które oprócz właściwości zdrowotnych, charakteryzują się bogactwem walorów smakowych.

 

Niniejszy artykuł pochodzi z kwartalnika Zdrowie z wyboru nr 63/2018

Zdrowie z wyboru 63

Kup teraz

Może zainteresuje Cię także:

Oczyszczamy wątrobę

Zostaniesz przekierowany do sklepu

0 komentarze

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry