Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Domowe sposoby na przeziębienie

Stare przekonanie, wciąż powszechne dzisiaj, głosi, że przeziębienie można „złapać” przez długotrwałe wystawienie na zimno, np. deszcz lub warunki zimowe, skąd wzięła się nazwa choroby.
Choć przeziębienia są dolegliwością sezonową, częściej występują zimą niż latem, a każda zmiana pogody, również dni wolne połączone ze spożywaniem obfitych posiłków oraz mała ilość snu powodują wzrost przypadków tej dolegliwości. 
Przeciętnie, dzieci przeziębiają się od 6 do 8 razy, a dorośli od 2 do 4 razy, w ciągu jednego roku.

Typowe przeziębienie jest łagodnym zakażeniem górnych dróg oddechowych i jest spowodowane przez jeden, z 200 znanych wirusów, które mogą replikować się w układzie oddechowym i wywoływać objawy chorobowe. Sam wirus nieżytu nosa, który zdaniem naukowców jest odpowiedzialny za 40% zachorowań na przeziębienie, ma około 100 szczepów. Inne wirusy odpowiedzialne za przeziębienie to: koronawirusy (odpowiedzialne za 10% zachorowań), scyntialne wirusy oddechowe (10 – 15%), adenowirusy, wirusy paragrypy oraz enterowirusy.

Typowymi objawami przeziębienia są:

– katar
– zatkany nos 
– kichanie 
– drapiące w gardle
– ból gardła
– ból głowy 
– ogólne złe samopoczucie (czasami podniesiona temperatura).

Wirusy powodujące przeziębienie przenoszą się poprzez witanie się z osobą przeziębioną, dotykanie przedmiotów skażonych wydzieliną z nosa, albo ust, wdychanie zakażonych cząsteczek powietrza, które znalazły się w nim, w wyniku kichnięcia, lub smarkania osoby chorej.

Ciekawostką może być to, że kichnięcie, wyrzuca powietrze z prędkością około 65 km na godzinę, podczas, gdy normalny oddech nadaje mu prędkość 8 km/h. Na każdej kropelce wyrzuconej przez kichnięcie przyczepione są niezliczone wirusy, poszukujące najbliższego osobnika – nabywcy.

Zastosuj kilka praktycznych rad, by uchronić się przed chorobą:


  1. Unikaj długich kontaktów z osobami przeziębionymi. Nie dotykaj rękami swoich oczu, nosa, ani ust, gdyż tymi drogami wirus dostaje się do organizmu.
  2. Kichaj, kasłaj i wydmuchuj nos do chusteczek higienicznych i zaraz wrzucaj je do śmietnika.
  3. Utrzymuj w stałej czystości przedmioty powszechnego użytkowania, jak klamki, słuchawki telefoniczne, poręcze, podłokietniki, itp.
  4. Myj dokładnie ręce pod bieżącą wodą, szczególnie przed posiłkami. To skutecznie zabezpiecza przed przeziębieniami oraz przed przenoszeniem wirusa na innych. Wirusy te, mogą przez szereg godzin utrzymywać się na naskórku.
  5. Przebywanie w okresie zimowym – przez szereg tygodni – w zamkniętym pomieszczeniu, może doprowadzić do przeziębienia się. Im mniejsze jest nawilżenie powietrza podczas chłodnych miesięcy, tym lepiej rozwijają się te wirusy, a wysuszona śluzówka nosowa, czyni ją bardziej podatną na infekcję.
  6. Nie zaniedbuj odpowiednią ilość snu. Osobie dorosłej zwykle wystarcza 7-8 godzin dziennie. Godziny przed północą wpływają najbardziej regenerująco na organizm, dlatego właściwy odpoczynek wzmacnia system odpornościowy organizmu.

Oto kilka prostych zachowań radzenia sobie z przeziębieniem:

  1. Pij dużo wody; 10 – 12 szklanek dziennie, aż mocz przybierze bardzo jasny kolor. Dodatkowa woda pomaga uzupełnić płyny, jakie tracimy w poprzez pot i nadmierną wydzielinę z oskrzeli i z nosa.
  2. Mądrze się odżywiaj. Podczas przeziębienia dobrze jest spożywać umiarkowane ilości pokarmu, gdyż ciało, nadal potrzebuje wartości odżywczych, dla należytego funkcjonowania. Jedz chleb z mąki pełnoprzemiałowej, płatki zbożowe, a także owoce i warzywa, bogate w witaminy i minerały. Unikaj słodyczy. Badania naukowe wykazały, że zjedzenie jednego batonu, zawierającego w sobie sześć łyżeczek cukru zmniejsza skuteczność białych ciałek krwi w niszczeniu wirusów o 25 procent, przez około 5 godzin.
  3. Ćwicz na świeżym powietrzu. Umiarkowane ćwiczenia wzmacniają system immunologiczny. Jednym z najlepszych sposobów ćwiczenia jest umiarkowany spacer. Ubierz się tak, by podczas ćwiczeń chronić kończyny (ręce i nogi) przed chłodem.
  4. Wysypiaj się dobrze. Kładź się spać wcześnie, albo zdrzemnij się w ciągu dnia. Gdy jesteś zmęczony/a, twój system obronny nie może należycie funkcjonować. Czasami to czego najbardziej potrzebuje nasz organizm, to trochę więcej snu.
  5. Kolejnym zachowaniem przy leczeniu przeziębienia jest zastosowanie prostych zabiegów wodoleczniczych. Jeśli cierpisz na bóle gardła i głowy i nie masz żadnych przeciwskazań (choroby naczyń obwodowych, cukrzyca, odmrożenia) możesz zastosować gorącą kąpiel stóp. 
    Włóż stopy na 20 minut do gorącej wody, a na głowę – w tym czasie – połóż zimny okład. Zakończ kąpiel oblewając nogi zimną wodą i wycierając je dokładnie. Innym skutecznym zabiegiem jest naprzemiennie stosowany gorący i zimny prysznic. Stosujemy go już przy pierwszych objawach dreszczy lub bólów, a nawet ogólnego, złego samopoczucia. Prysznic gorący przez trzy minuty, następnie zimny przez 30-60 sekund. Powtarzamy to trzykrotnie, kończąc zimną wodą. Podnosi to bardzo sprawność systemu odporonościowego. W przypadku zatkanego nosa, połóż lodowato zimny kompres u jego nasady, stosując równocześnie gorącą kąpiel stóp.

Oczywiście, jest jeszcze wiele rzeczy, dzięki którym możemy zmniejszyć skutki i czas trwania przeziębienia i chociaż przeziębienie nie jest chorobą zagrażającą życiu, częstotliwość jego występowania oraz powodowane przez niego pogorszenie się samopoczucia podkreśla konieczność zachowań prewencyjnych, a w przypadku choroby, zastosowania działań leczniczych.

[wbcr_php_snippet id="4264"]

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry