Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Zdrowie to wybór

Wciąż wzrastająca liczba osób chorujących i umierających na choroby serca, nowotwory, cukrzycę i inne choroby cywilizacyjne jest przerażająca i wcale nie zmniejsza się wskutek rozwoju techniki medycznej. W jaki sposób możemy uchronić się przed chorobą?

Przyzwyczailiśmy się myśleć, że zdrowie to sprawa przypadku. Jest jednak zupełnie inaczej. To decyzje i wybory, które podejmujemy każdego dnia mają bezpośredni wpływ na nasze zdrowie.

Słuszność tego pokazują bardzo liczne badania naukowe. W latach 1965–1973 w Kalifornii pod kierownictwem dr. L. Breslowa przeprowadzono bardzo interesujące badania dotyczące wpływu siedmiu aspektów stylu życia na długość życia i stan zdrowia społeczeństwa. Poddano badaniu grupę 7.000 osób pytając ich, w jakim stopniu praktykują owe siedem zwyczajów zdrowotnych i następnie śledzono ich stan zdrowia oraz wskaźnik zgonów w czasie 9 kolejnych lat. Pytania, jakie stawiano badanym były następujące:

1. Czy palisz papierosy?

2. Czy pijesz alkohol, jeśli tak, to jak często?

3. Czy się regularnie gimnastykujesz?

4. Ile godzin sypiasz na dobę?

5. Ile ważysz?

6. Czy jadasz regularnie śniadania?

7. Czy masz zwyczaj jadania przekąsek między posiłkami?

Dr Breslow miał przekonanie, że właśnie te czynniki mają szczególny związek ze zdrowiem i długowiecznością.

Nie ma wątpliwości co do szkodliwości palenia papierosów i picia alkoholu. Nie trzeba też nikogo o tym przekonywać. Palenie papierosów określane jest jako jedna z najskuteczniejszych metod na powolne samobójstwo. Wywołuje ono raka płuc, choroby serca, rozedmę, nadciśnienie.

Podobnie alkohol jest substancją toksyczną. Niszczy komórki krwi, komórki mózgowe, komórki wątrobowe. Obniża sprawność intelektualną, powoduje marskość wątroby, sprzyja nadciśnieniu, prowadzi do uzależnienia.

Nic też nie niszczy naszego zdrowia tak jak brak ruchu. Przedłużający się brak aktywności organów i tkanek powoduje osłabienie ich funkcji i zmniejszenie rozmiarów. Odnosi się to nie tylko do mięśni i kości, ale również do serca, płuc, mózgu, naczyń krwionośnych, stawów i wszystkich innych części ciała. Regularna gimnastyka natomiast bardzo wzmacnia organizm, daje sprawność fizyczną, która gwarantuje zdrowie oraz tężyznę fizyczną i umysłową.

Kluczowym warunkiem zdrowia jest też odpowiednio długi sen. Jest on cudownym darem, bez którego żaden człowiek nie jest w stanie normalnie funkcjonować. Sen jest naturalnym i najlepszym środkiem kosmetycznym, niezawodnym sposobem na poprawę samopoczucia oraz sprawności organizmu. Podczas snu różne systemy naszego organizmu regenerują nasze ciało, przygotowując je na kolejny dzień życia i działania.

Ostatnie trzy elementy stylu życia, które dr Breslow wziął pod uwagę w swoich badaniach związane są z odżywianiem. Dieta zbyt kaloryczna prowadzi do nadwagi i otyłości. Utrzymująca się przez dłuższy czas otyłość stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia. Osoby z nadwagą są mniej sprawne i narażone na wiele różnych chorób, m.in. choroby serca, nadciśnienie, cukrzycę, chorobę nowotworową, kamicę pęcherzyka żółciowego.

Okazuje się, że bardzo ważne są też regularne posiłki, przy czym spożywanie dobrego śniadania i unikanie przekąsek między głównymi posiłkami ma decydujące znaczenie. Kiedy rano wyruszamy do swoich codziennych zajęć i obowiązków, potrzebny nam jest największy zapas energii, dlatego śniadanie powinno być najbardziej pożywnym posiłkiem w ciągu dnia, zawierającym co najmniej 1/3 dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Ludzie spożywający dobre śniadania są zawsze bardziej wydajni w pracy, a dzieci w wieku szkolnym i studenci mają lepszą zdolność koncentracji i zapamiętywania.

Do prawidłowego trawienia pokarmu konieczne jest robienie dłuższych  przerw między jednym a drugim posiłkiem. Proces trawienia w żołądku rozpoczyna się dopiero wtedy, gdy pokarm, który się tam dostał, zostanie zmieszany z enzymami trawiennymi i kwasem solnym Jeżeli jakiś czas po posiłku dodatkowa porcja pokarmu dostanie się do żołądka, zatrzymuje to proces trawienia. Cała zawartość żołądka musi na nowo zmieszać się z sokami trawiennymi i uzyskać odpowiednio kwaśny odczyn, aby proces trawienia mógł się na nowo rozpocząć, a to przedłuża trawienie i obciąża żołądek.

Dr L. Breslow odkrył na podstawie przeprowadzonych badań, że najzdrowiej i najdłużej żyją osoby, które:

• nie palą

• nie piją alkoholu

• gimnastykują się regularnie

• śpią 7–8 godzin na dobę

• mają właściwą masę ciała

• spożywają regularne śniadania

• nie podjadają między posiłkami.

Ponadto dr L. Breslow odkrył, że „regularna gimnastyka ma większy wpływ na długość życia niż jakikolwiek inny czynnik na liście siedmiu zwyczajów zdrowotnych”* oraz że „70% zgonów w Stanach Zjednoczonych ma związek z dietą”*. Zaobserwował on, że właściwie prowadzona dieta wegetariańska jest najzdrowsza.

Z drugiej zaś strony jednym z największych zagrożeń dla zdrowia jest nadkonsumpcja mięsa, a to ze względu na dużą zawartość tłuszczów nasyconych i cholesterolu, które mają udział w rozwoju chorób serca, nadciśnienia, cukrzycy, otyłości, udarów i choroby nowotworowej.

Dr L. Breslow zauważył również, że „zużycie organizmu osoby w wieku 60 lat praktykującej wszystkie siedem zwyczajów zdrowotnych jest na poziomie osoby w wieku 30 lat praktykującej trzy lub mniej z siedmiu wymienionych zwyczajów”!*

Dr L. Breslow wykazał, że żyjąc zgodnie z zasadami właściwie pojętego stylu życia można przedłużyć swoje życie nawet o 11,5 roku. Można więc żyć lepiej i dłużej, można nawet cofnąć wiek biologiczny.

Często będzie się to wiązało z podjęciem radykalnych decyzji życiowych. Jednak warto je podjąć – i to najlepiej już dzisiaj. Program NEWSTART® doskonale w tym pomaga (http://zdrowiezwyboru.pl/zdrowy-wypoczynek/303-newstart).

Choroby nie muszą towarzyszyć człowiekowi. Może on  i powinien, niezależnie od wieku biologicznego, być zdrowy, aktywny i sprawny w całej swojej strukturze, zarówno fizycznej, jak i duchowej.

lek. med. Grażyna Kuczek

* Breslow L., Enstrom E., Persistence of Health Habits and Their Relationship to Mortality, Preventive Medicine 9 (1980).

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry

Nasza strona korzysta z plików cookie, kontynuując korzystanie z niej zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji tutaj.