Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Dieta śródziemnomorska a choroby stawów

Najczęściej występującą chorobą reumatoidalną jest RZS, czyli reumatoidalne zapalenie stawów. Objawy z nią związane, są najczęściej dotkliwie i w znacznym stopniu mogą utrudniać zwykłe czynności życiowe.

Szwedzcy uczeni przeprowadzili badania mające odpowiedzieć na pytanie, czy sposób żywienia może zmniejszyć nasilenie dolegliwości związane z RZS. Wybrano reprezentatywną grupę chorych, którzy żywili się w przyszpitalnej stołówce. Połowa z nich (wybrana losowo) otrzymywała zestaw posiłków typowy dla kuchni szwedzkiej (zbliżonej do tradycyjnej kuchni polskiej). Natomiast druga część spożywała posiłki charakterystyczne dla diety śródziemnomorskiej, czyli z małą zawartością produktów mięsnych, a obfitujące w warzywa, owoce i nienasycone kwasy tłuszczowe.

Po 12 tygodniach okazało się, że chorzy otrzymujący dietę śródziemnomorską mieli zdecydowanie mniejsze nasilenie dolegliwości reumatycznych. Co więcej, również uległy redukcji wskaźniki biochemiczne, charakterystyczne dla stanu zapalnego, oraz poprawił się zakres ruchów tułowia i kończyn. Naukowcy uważają, że korzystny wpływ tej diety związany jest z dużą zawartością składników o działaniu antyoksydacyjnym oraz obecnością nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), wykazujących działanie przeciwzapalne i immunostymulacyjne (usprawniające system odpornościowy).

Również badacze z kilku innych ośrodków naukowych, doszli do podobnych wniosków. Tak więc, do zalet diety śródziemnomorskiej, oprócz znanego już dobroczynnego jej wpływu na układ krążenia, układ trawienny, oraz działania przeciwnowotworowego, należy dołączyć jej pozytywny wpływ na różnego rodzaju choroby stawów. Z pewnością dieta śródziemnomorska ma jeszcze wiele innych zalet i tajemnic, o których niebawem doniosą nam kolejne odkrycia naukowców.  

Cechy charakterystyczne tradycyjnej diety śródziemnomorskiej:

1. Duża zawartość produktów pochodzenia roślinnego (owoców, warzyw, chleba i innych produktów zbożowych, ziemniaków, nasion strączkowych, orzechów i  nasion).

2. Spożywanie minimalnie przetworzonych, świeżych, sezonowych produktów pochodzących z lokalnego rynku.

3. Spożywanie owoców jako typowego codziennego deseru.

4. Spożywanie tłuszczów roślinnych np. oliwa z oliwek.

5. Ograniczenia w spożyciu produktów pochodzenia zwierzęcego, szczególnie czerwonego mięsa oraz tłustych produktów nabiałowych.

6. Ograniczenia w spożyciu produktów zawierających cukry rafinowane.

Emilia Słociak

Na wiosenny stół dla osób zmagających się z chorobą RZS, ale nie tylko, polecamy twarożek z migdałów.

Składniki:

1 szklanka namoczonych i obranych migdałów

ok. 70 ml wody

2 łyżki soku z cytryny

ok. 3/4 łyżeczki soli (do smaku)

1 mały ząbek czosnku

pieprz ziołowy do smaku

2 łyżki oliwy

Wykonanie:

Migdały miksujemy z oliwą i przyprawami w robocie kuchennym lub blenderze dodając powoli wodę.

Podajemy ze szczypiorkem lub rzodkiewką.

Możemy zrobić taki serek na słodko. Nie dodajemy wówczas czosnku i pieprzu, a zamiast wody można dodać mleko roślinne. Można dosłodzić i podawać z owocami lub dżemem.

źródło: http://zdrowienatalerzu.pl/index.php/wiosenny-twarozek-z-migdalow/

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry

Nasza strona korzysta z plików cookie, kontynuując korzystanie z niej zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji tutaj.