Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Dlaczego jestem zmęczony?

Współczesne życie przybrało bardzo szybkie tempo, jest pełne stresów i napięć, z czasem prowadzi do zupełnego wyczerpania i bezsenności. Ludzie łykają miliony tabletek uspokajających i środków nasennych, aby móc odpocząć i wzmocnić siły.

Dlaczego stale jestem zmęczony?

Przyczyną może być choroba – przykładowo przeziębienie lub grypa, która powoduje osłabienie organizmu. Podobny efekt mogą wywoływać również stany depresyjne. Wielu ludzi ma siedzącą pracę, żyje stale w dużym napięciu, wywołanym problemami codzienności. Tacy ludzie zwykle nie śpią dobrze i nie czują się wypoczęci wstając rano z łóżka. Dodatkowo jeszcze najczęściej nie potrafią przeżyć dnia bez wypicia kawy, herbaty czy napojów typu cola. Zawarta w nich kofeina jest stymulatorem centralnego układu nerwowego i jedną z najczęstszych przyczyn bezsenności.

Czy to prowadzi do chronicznego przemęczenia?

Poza zmęczeniem i osłabieniem wzrasta również rozdrażnienie. Z najmniejszego powodu pojawia się zdenerwowanie. Również wypełnianie powszednich obowiązków wymaga większego wysiłku i dłuższego czasu, w końcu nawet najprostsze czynności stają się przytłaczające. Zmęczenie zmniejsza możliwości twórcze człowieka oraz efektywność w pracy. Jeżeli w porę nie nadejdzie czas odpoczynku, może to doprowadzić do całkowitego wyczerpania i depresji.

Dlaczego odpoczynek jest tak ważny?

Odpoczynek pozwala organizmowi odnowić się poprzez usunięcie substancji szkodliwych, reprodukcję uszkodzonych komórek i tkanek, odtworzenie enzymów i zmagazynowanie zapasu energii. Odpoczynek pomaga w leczeniu urazów, infekcji i innych niedomagań organizmu, ma również korzystny wpływ na stres i zaburzenia emocjonalne. Odpoczynek wzmacnia układ odpornościowy, a przez to zabezpiecza organizm przed chorobami.

Właściwy odpoczynek przedłuża życie. W badaniach przeprowadzonych na du żej grupie osób zdrowych wykazano, że osoby, które śpią 7–8 godzin każdej nocy, mają niższy wskaźnik śmiertelności niż osoby, które śpią krócej bądź dłużej.

Ile odpoczynku organizm rzeczywiście potrzebuje?

Organizm człowieka potrzebuje różnych form odpoczynku. Przede wszystkim niezbędny jest odpoczynek nocny. Niemowlęta potrzebują aż 16–20 godzin snu, a małe dzieci 10–12 godzin. Osoby dorosłe mają różne potrzeby, ale najczęściej jest to 7–8 godzin snu. Człowiekowi potrzebna jest również czasowa zmiana tempa życia. W czasie II wojny światowej w Wielkiej Brytanii ustanowiono 74-godzinny tydzień pracy, ale wkrótce okazało się, że ludzie nie wytrzymują takiego tempa. Po wypróbowaniu kilku wariantów odkryto, że 48-godzinny tydzień pracy z dodatkowymi, regularnymi przerwami i jednym dniem wolnym od pracy owocuje maksimum efektywności. Od czasu do czasu istnieje też potrzeba dłuższych przerw od pracy. Długi weekend wolny od pracy i coroczny urlop okazał się przynosić duże korzyści dla zdrowia.

Co na temat leków nasennych?

Każdy normalny sen składa się z dwóch faz: snu płytkiego i głębokiego. Dla płytkiego snu charakterystyczne są marzenia senne, które odzwierciedlają przeżycia minionego dnia. Sen wywołany lekiem jest snem nienaturalnym, w którym zwykle faza marzeń sennych jest skrócona. Chociaż osoba ma świadomość głębokiego, krzepkiego snu, nie czuje się wypoczęta następnego dnia.

Sen stymulowany lekiem może być pomocny w wyjątkowych sytuacjach, jednak jeżeli długo będzie zastępował sen naturalny, spowoduje przewlekłe przemęczenie. Innym często stosowanym środkiem nasennym jest alkohol. Wydaje się on powodować dobry relaks i być pomocnym w zaśnięciu. Jednak sen wywołany alkoholem, nigdy nie będzie tak regenerujący dla organizmu, jak sen naturalny. Odpoczynek jest ważną częścią rytmu biologicznego organizmu każdego człowieka. Jeżeli będziemy żyli w zgodzie z tym rytmem, każdy kolejny dzień powitamy wypoczęci i gotowi do podjęcia codziennych zadań i obowiązków.

Dr n. med. Hans Diehl

0 komentarze

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry