Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Pilates, Callanetics, Spinning różne formy ruchu na różne potrzeby

Choć nauka potwierdza, że aktywność  fizyczna jest konieczna dla zdrowia, wiele osób wciąż boi się spróbować, gdyż nie wie, jaka forma ruchu będzie dla nich odpowiednia.

Coraz więcej naukowców z całego świata potwierdza, jak ważna jest aktywność  fizyczna i jak wiele szkód dla zdrowia niesie brak ruchu. Dzisiaj już nikogo nie powinno dziwić lecznicze działanie ruchu, jednak wciąż jest wiele osób, które nie wierzą, że poprzez ruch można m.in. zapobiec wielu chorobom, spowolnić procesy starzenia, być szczęśliwszym. Rynek sportu i rekreacji ruchowej wciąż wychodzi naprzeciw stale rosnącym potrzebom.

W związku z tym powstają nowe formy ruchu, tak aby każdy mógł znaleźć coś dla siebie. Pamiętajmy tylko, że w większości przypadków głównym powodem ich powstawania nie jest zdrowie ludzi, ale chęć zarabiania.

Im większy wybór zajęć ruchowych, tym trudniej wybrać coś dobrego, zwłaszcza jeśli naszym głównym celem jest zdrowie. Zawsze należy pamiętać, że ćwiczenie ćwiczeniu nierówne i to, co jest dobre dla kogoś, nie musi być dobre dla mnie. Nasz wybór powinien być adekwatny do aktualnego stanu zdrowia (chorób), wieku, kondycji  fizycznej i  finansów. Nigdy wyborem tym nie powinna kierować moda na określoną aktywność  fizyczną, gdyż pojawiają się formy ruchu, które, zamiast prowadzić do poprawy zdrowia, w rzeczywistości działają przeciwnie. Dlatego wyboru dokonujmy mądrze.

TO, CO NAJWAŻNIEJSZE

Głównym celem w każdej aktywności  fizycznej powinno być zdrowie, a nie wygórowane wyniki sportowe lub zaspokojenie innych ambicji (np. rzeźba i masa ciała, itp.).

Ruch ma przede wszystkim służyć zdrowiu, być relaksem i sprawiać dużo radości. Jeśli to tylko możliwe, ćwiczmy na świeżym powietrzu – najlepiej na łonie natury. Jeśli podchodzimy do ruchu jako formy rywalizacji lub formy sprawdzianu dla samych siebie, udowadniania sobie i innym czegoś, to już na wstępie popełniamy błąd. Te wszystkie rzeczy – poprawa sylwetki, siły, sprawności itd. – stanowią jedynie przyjemny dodatek do naszej pracy nad własnym zdrowiem.

JEŚLI MUSISZ CHRONIĆ KRĘGOSŁUP

Co wybrać spośród zajęć, takich jak: fitness, pilates, spinning, aerobik, nordic walking, aqua aerobic, zumba, cross t, callanetics i inne? Biorąc pod uwagę fakt, że co druga osoba ma problem z kręgosłupem, warto na początek zainteresować się tymi formami ruchu, które pozwolą przede wszystkim zadbać o kręgosłup lub nie obciążą go dodatkowo. Do takich form ruchu należą gimnastyka kompensacyjna oraz pilates, a dla osób chcących przy okazji poprawić kondycję polecany jest aqua aerobic, aqua spinning, callanetics, pływanie oraz nordic walking.

Pilates oraz gimnastyka kompensacyjna nie wymagają przygotowania kondycyjnego, dlatego każdy bez obaw może korzystać z tych zajęć, by wzmocnić swój kręgosłup, poprawić postawę ciała lub wrócić do zdrowia po przebytych kontuzjach. Te rodzaje ruchu pozwolą także rozciągnąć i uelastycznić ciało, poprawią koordynację ruchową i koncentrację oraz przyniosą inne korzyści.

AQUA AEROBIC – DLA KAŻDEGO

Inne zajęcia, które poprawią naszą sylwetkę i kondycję oraz wzmocnią mięśnie bez obciążania kręgosłupa, to aqua aerobic. Jest to forma aerobiku w wodzie, której zaletą jest odciążenie ciała i możliwość swobodnych zmian jego ułożenia. Warto wiedzieć, że nie jest to ruch tylko dla osób umiejących pływać. W trakcie zajęć wykorzystywane są pasy wypornościowe, dzięki którym osoby nieumiejące pływać mogą czuć się bezpiecznie. Atrakcyjność zajęć dodatkowo zwiększa wykorzystanie rozmaitych przyborów, takich jak rurki z pianki poliuretanowej tzw. „makarony”, rękawice, piankowe hantle, sztangi, buty wypornościowe.

Aqua aerobic jest szczególnie polecany jako forma usprawniania dobra dla wszystkich: dla osób po operacjach, osób otyłych, kobiet w ciąży, ludzi młodych i starszych. Ćwiczenia w wodzie, mają tę przewagę nad innymi zajęciami, że odciążają kręgosłup i angażują nawet 90% naszych mięśni, a dodatkowo masują całe ciało.

CALLANETICS POPRAWI SYLWETKĘ

Callanetics to ćwiczenia izometryczne polegające na ciągłym napinaniu mięśni oraz wytrzymywaniu w danej pozycji przez określony czas. Program takich zajęć składa się z trzydziestu ćwiczeń wyszczuplających wykonywanych w ciągu godziny i ma na celu poprawienie sylwetki oraz zwiększenie sprężystości mięśni. Ćwiczenia te nie obciążają kręgosłupa, ale są dość intensywne i z tego względu osoby, które od dawna nie ćwiczyły, nie powinny zaczynać od wykonywania całego treningu. Zaletą callaneticsu jest między innymi to, że nie wymaga on dodatkowych przyrządów. Zajęcia te należy zakwalifikować do zajęć uspokajających.

NORDIC WALKING – TECHNIKA MA ZNACZENIE

Nordic walking to bardzo powszechna w ostatnim czasie forma ruchu, ponieważ jest tania i nie wymaga wielu umiejętności oraz dobrej kondycji. Chodzić z kijkami można wszędzie i w dowolnym czasie. W przeciwieństwie do innych popularnych form ruchu, ta najczęściej jest wykonywana bez pomocy instruktora i traktowana dość pobłażliwe, co powoduje, że większość osób chodzących z kijkami robi to źle, odbierając sobie tym samym ogrom korzyści dla zdrowia, jakie niesie nordic walking. Tutaj, jak w każdej formie ruchu, bardzo ważna jest technika, dlatego warto zadbać o przejście instruktażu, by móc cieszyć się wszystkimi zaletami tej aktywności. Przy prawidłowej technice chodzenia odciąża się kręgosłup i stawy kończyn dolnych, a wzmacnia się mięśnie ramion, obręczy barkowej, klatki piersiowej, pleców i wiele innych. Uprawiać ten ruch może każdy bez względu na wiek oraz choroby. Jest to forma ruchu, której intensywność łatwo dozować, dlatego może być ćwiczeniem zarówno uspokajającym, jak i pobudzającym. Prawidłowo wykonywany nordic walking, podobnie jak ćwiczenia w wodzie, może pobudzić nawet 90% mięśni ciała.

ENERGOCHŁONNY SPINNING

Spinning to jedna z form  fitnessu polegająca na rytmicznej jeździe na rowerze stacjonarnym, najczęściej przy muzyce pod dyktando instruktora. Zajęcia prowadzone są w grupach i przeważnie każde z nich są inne (zmienia się muzyka, trasa), dzięki czemu nie są monotonne. Ćwiczenia te są niezwykle energochłonne, ale jednocześnie bezpieczne, gdyż jazda na rowerze nie obciąża stawów tak jak np. bieganie. Spinning jest alternatywą dla tych osób, które nie radzą sobie z utrzymaniem rytmu oraz zapamiętaniem układów choreograficznych w różnych odmianach aerobiku.

Gabriel Chmielewski- trener personalny, instruktor sportowy, dietetyk sportowy, promotor zdrowia

0 komentarze

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry

Nasza strona korzysta z plików cookie, kontynuując korzystanie z niej zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji tutaj.