Mamo, tato, pobaw się ze mną
Przez
Beata Śleszyńska
|
Ostatnia aktualizacja:
2 września, 2025

Regularna aktywność fizyczna jest jednym z ważniejszych składników zdrowego stylu życia i stanowi istotny warunek prawidłowego rozwoju fizycznego, psychicznego i społecznego dziecka.
Dzieci charakteryzują się dużą gotowością do ruchu. I bardzo dobrze, bo poprawia on ogólną sprawność i wytrzymałość organizmu, a także wzmaga działanie układu immunologicznego. Najbardziej dynamiczne tempo rozwoju motorycznego oraz ogromną ruchliwość wykazują dzieci do szóstego roku życia. Im młodsze jest dziecko, tym ma większą potrzebę na pobudzenie ruchowe. Ta hiperaktywność dziecka (uwarunkowana m.in. niedojrzałością układu nerwowego, a zwłaszcza niezakończonym procesem mielinizacji) wiąże się z obciążeniem wysiłkowym, co w naturalny sposób stymuluje i wspomaga rozwój motoryki i funkcji zaopatrzenia tlenowego. Dziecko ma przy tym zdolność do samoregulacji wysiłku. Kolejny etap rozwoju dziecka charakteryzuje się nadal dużą gotowością do ruchu i spontanicznością. Jest to tzw. złoty okres motoryczności, w którym stopniowo pojawia się celowość i ekonomia ruchów, panowanie nad ciałem. Dziecko łatwo opanowuje podstawowe umiejętności ruchowe. Czerpie radość z nauki pływania, jazdy na rowerze czy na nartach.
UCZ AKTYWNOŚCI OD MAŁEGO
Nietrudno zauważyć, że im starsze dziecko, tym częściej unika różnych form aktywności. Traktuje ją jak obowiązek, który należy wykonać, np. w ramach lekcji wychowania fizycznego. Wciąż przybywa dzieci spędzających czas pozaszkolny na siedzeniu przed monitorem komputera czy telewizorem. Taka praktyka powoduje zanik potrzeby rozwijania zamiłowania do regularnej aktywności i, w konsekwencji społeczeństwo staje się coraz bardziej leniwe. Niestety, dzieci również naśladują pod tym względem rodziców. Rozleniwieni rodzice nie są zachętą dla swoich pociech, a rodzinna aktywność niejednokrotnie ogranicza się do weekendowego wyjścia do kina. Znaczne ograniczanie aktywności fizycznej u dzieci zwiększa skłonność do zapadania na choroby. Brak ruchu jest na przykład zabójczy dla kręgosłupa. Z badań wynika, że w Polsce 30% dzieci może być zagrożonych skoliozą, czyli bocznym skrzywieniem kręgosłupa, a prawie 70% ma asymetrię, co najczęściej oznacza różnicę pomiędzy wysokościami barków i łopatek. Nieleczone wady postawy prowadzą bardzo często nie tylko do deformacji ciała, ale też do zaburzenia układów wewnętrznych, oddechowego i krążenia. Do powstania wad postawy przyczynia się niewątpliwie wspomniany brak ruchu, a także nieprawidłowa pozycja ciała, w jakiej na co dzień dziecko siedzi przy komputerze.
EPIDEMIA OTYŁOŚCI WŚRÓD DZIECI
Nadwaga i otyłość to kolejny istotny problem wśród dzieci. Wynika nie tylko ze złej diety, ale także z niskiej aktywności fizycznej, rosnącej popularności siedzącego trybu życia i spędzania wielu godzin przed ekranem komputera czy telewizora. Polskie dane statystyczna są alarmujące. Aktualnie otyłych chłopców jest trzy razy więcej niż w 1970r., a otyłych dziewcząt – 10 razy więcej. Wygląda na to, że w bardzo szybkim tempie gonimy Amerykanów, światowych rekordzistów w nadwadze. Dlaczego dzieci i młodzież tyją szybciej? Niewątpliwie w diecie dzieci jest zbyt dużo tłuszczu, cukrów oraz kalorii ukrytych w słodkich napojach i sokach, a przy tym coraz mniej dzieci uprawia sport.
JAK ZACHĘCIĆ DO AKTYWNOŚCI?
Co możemy zrobić, by zachęcić dziecko do aktywności ruchowej czy uprawiania sportu? Na pewno warto zachęcać do aktywności ruchowej już od wczesnych lat. Czas spędzony na wspólnych zabawach nie jest czasem zmarnowanym – wręcz przeciwnie! Zabawy ruchowe są dla dzieci interesującą i ciekawą formą wspomagania rozwoju osobowego – zwiększają wydolność organizmu, likwidują napięcie nerwowe oraz poprawiają sprawność fizyczną i umysłową. Dzieci rozwijają w zabawach wszystkie cechy motoryki – siłę, szybkość, zręczność, wytrzymałość, umiejętności ruchowe. Zabawy ruchowe pogłębiają również więzi między tobą a twoim dzieckiem. Im więcej się razem bawicie, tym lepiej twoje dziecko rozumie świat, kojarzy fakty i zapamiętuje. Tak więc bezpieczne place zabaw i wspólna zabawa niosą wiele obopólnych korzyści, a dzieci przecież tylko na to czekają! Jeśli brakuje ci pomysłu na wspólną zabawę ruchową z dziećmi, skorzystaj z poniższych propozycji.
BEREK – najpopularniejsza zabawa wśród dzieci. Osoba, która jest berkiem musi złapać inną osobę. Dotknięcie oznacza, że miano „berka” przechodzi na kolejne dziecko.
CZERWONO-ZIELONE – osoba prowadząca trzyma w jednej ręce zieloną, a w drugiej czerwoną rzecz. Podniesienie zielonej rzeczy oznacza, że dzieci mają biec, czerwonej, że mają się zatrzymać. Ćwiczenie wpływa na rozwój fizyczny i koncentrację.
ZBIJAK – jedno dziecko wchodzi do środka, pozostali tworzą koło wokół niego. Dzieci stojące na zewnątrz zbijają dziecko w środku, komu uda się trafić w nie piłką, wchodzi do środka. Zabawa poprawia refleks i kształtuje celność rzutów.
Dobrej zabawy!