Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Wiosenne uprawy

Zaczęła się wiosna. Trzeba przyznać, że kupowane przez nas zimą pomidory, ogórki czy sałata, nie smakowały tak jak letnie.

Bo nie ma to jak pyszne, aromatyczne pomidory zerwane w piękną, słoneczną pogodę prosto z krzaka na działce. Obecny czas to okres przejściowy, w którym trudno zaspokoić niedobory witaminowe warzywami i owocami zakupionymi w sklepie. Multiwitaminy wszelkiej maści pochodzenia aptecznego też nie są najlepszym rozwiązaniem. Tak więc, co zrobić, aby po długiej zimie, najskuteczniej uzupełnić nasze niedobory?

Zanim będziemy mogli rozkoszować się soczystymi i świeżymi warzywami, możemy sami „wybudować” sobie aptekę w domu.

Szczypiorek, pietruszka, rzeżucha, czy rzodkiewka, są to rośliny które z powodzeniem możemy wyhodować we własnym M.

Rzeżucha – zapewne większość z nas siała ją w ramach lekcji przyrody. I był to bardzo dobry pomysł. I teraz warto do niego wrócić. Wystarczy niewielki kącik na parapecie, który posłużyć nam może jako mały warzywnik. Za podłoże wystarczy mocno nawilżona lignina lub wata rozłożona na talerzu. Po 2-3 dniach nasiona zaczynają kiełkować, a gdy podrosną do wysokości 2-4 cm, kiełki nadają się do spożycia. Rzeżucha gromadzi w sobie tyle witaminy C, co sok z cytryny. Jest też źródłem witaminy A, B, PP, K, żelaza, soli mineralnych i chromu. Zawiera również duże ilości wapnia, siarki i jodu. Dzięki dość ostremu smakowi rzeżucha poprawia dzieciom apetyt. Pomaga w stymulacji odporności organizmu, łagodzi trądzik i łojotok. Rzeżucha od dawna słynie z dużych właściwości witalnych, doskonale nadaje się do przezwyciężania wiosennego wyczerpania.

Rzodkiewka – zawiera witaminę C, B1, B2, PP, Potas, żelazo, mangan. Jest polecana osobom cierpiącym na niedokrwistość. Idealnie nadaje się do wiosennych śniadań i kolacji, a także może być świetnym, bardzo zdrowym składnikiem wszelkich sałatek i twarożków.

Pietruszka –  najczęściej uprawiane odmiany to korzeniowa i naciowa. Ta ostatnia uchodzi za najpopularniejsze warzywo na świecie. Jest szczególnie bogata w składniki odżywcze. Zawiera między innymi sód, potas, magnez, wapń, żelazo, miedź, fluor, beta karoten, duże ilości witaminy C, oraz witaminy B1, B2, B6 i kwas nikotynowy.

Szczypiorek –  reguluje procesy przemiany materii i wzmaga apetyt. Szczypiorek to ogromna skarbnica witamin i soli mineralnych. Słynie też z silnych właściwości bakteriobójczych, podobnie zresztą jak jego bliski krewniak  z rodziny liliowatych – czosnek i cebula. W kuchni wykorzystywany jest bardzo często do past twarogowych, sałatek, kanapek oraz na wiele innych sposobów.  

Bazylia – ma słodkawo-pikantny korzenny smak i zapach. Pobudza wydzielanie soku żołądkowego, poprawia trawienie, działa przeciwskurczowo, przeciwzapalnie i bakteriobójczo. Zauważono także, że ma własności przeciwdepresyjne, poprawia nastrój i dodaje sił witalnych. Stosowana jest również jako środek przeciwkaszlowy, uspokajający i moczopędny. W kuchni jest niezrównana jako dodatek do różnych potraw, zarówno jako sproszkowana przyprawa jak i w formie świeżych liści. Idealną dla domowej hodowli bazylii jest temperatura to około 20*C i trzeba pamiętać, aby ją bardzo obficie podlewać i zapewnić jak najwięcej światła.

Wszystkie te rośliny możemy oczywiście kupić na targu, albo w sklepie spożywczym, jednak najtaniej i najkorzystniej jest „wyhodować własne witaminy”. Warto zmodyfikować swój parapet lub balkon w wiosenny ogródek. Własna świeża rzeżucha, natka pietruszki, szczypiorek, czy bazylia na pewno dobrze wpłyną na nasze zdrowie i dobre samopoczucie.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry

Nasza strona korzysta z plików cookie, kontynuując korzystanie z niej zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji tutaj.