Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Soja

Nasiona soi mają różną wielkość i różną barwę. Są bogatym źródłem pełnowartościowego białka roślinnego, gdyż w ich skład wchodzą wszystkie podstawowe aminokwasy. Soja zawiera też cenne tłuszcze – głównie wielonienasycone, błonnik oraz skrobię. Jest bogatym źródłem witamin z grupy B: B1, B2, B6 oraz PP. Zawiera również witaminę K, E, A, i C. Jest dobrym źródłem łatwo przyswajalnego żelaza. Zawiera też kwas foliowy, beta karoten, wapń, fosfor, cynk, magnez, jod oraz składniki bioaktywne, takie jak lecytyna i izoflawony. Wykazuje działanie zasadotwórcze.

Soja ma szerokie zastosowanie w gastronomii, gdyż można przyrządzić z niej wiele potraw, takich jak: pasty, pasztety, farsze, dania jednogarnkowe, kotlety, zupy, mleko sojowe, tofu, kiełki i inne. Jest używana jako substytut białka zwierzęcego.

Soję można kupić w każdym większym markecie – na ogół znajduje się na dziale ze zdrową żywnością lub na półkach w pobliżu innych nasion roślin strączkowych. Jest dostępna również w mniejszych sklepach (na wagę), w sklepach ze zdrową żywnością (tradycyjnych i internetowych).

Należy unikać soi modyfikowanej genetycznie. Kupować należy tylko produkty opatrzony przez producenta informacją, że dany wyrób wyprodukowano z soi wolnej od GMO.

Czas moczenia ziaren – około 12 godzin. Czas gotowania – 60-120 minut (w zależności od przeznaczenia).

Magda Ignacak

0 komentarze

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry

Nasza strona korzysta z plików cookie, kontynuując korzystanie z niej zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji tutaj.