Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Jak podnieść odporność

Jak podnieść odporność

Dla poprawy odporności można zrobić bardzo wiele. Najważniejsza jest profilaktyka. Oto proste i skuteczne sposoby, które może zastosować każdy. Bez recepty!

   

Wysoka odporność potrzebna jest każdemu. Bez niej giniemy. Im silniejszy układ odpornościowy, tym większa szansa na to, że nie będziemy chorować na przeziębienia, grypę, zakażenia, a nawet chorobę nowotworową. A jeśli dopadnie nas choroba, będziemy mieć siłę, aby ją pokonać.   

Pij wodę z cytryną

   
Woda jest idealnym napojem. Zapewnia organizmowi właściwe funkcjonowanie i warunkuje zdrowie. Jest dokładnie tym, czego nasz organizm potrzebuje, aby usunąć wszystkie szkodliwe substancje, powstające podczas różnych procesów w komórkach i tkankach. Jeśli pijemy za mało, krew gęstnieje i płynie wolniej. Wszystkie tkanki są wtedy niedożywione, podtrute i niedotlenione. To prowadzi do zaburzeń w pracy układów i narządów, w tym również odporności. Mała ilość wypijanej wody to bardzo częsta przyczyna przewlekłych infekcji. Zaleca się picie 6–8 szklanek wody dziennie, tak aby mocz był przejrzysty o barwie słomkowej. Dobrze jest rozpocząć dzień wypiciem 1–2 szklanek wody, a dalej pić w ciągu dnia między posiłkami. Dobrze dodać do wody wypijanej rano i wieczorem 1 łyżkę soku z cytryny. Napój taki dostarcza witaminę C, która mobilizuje system odpornościowy do pracy.   

Spożywaj produkty zasadotwórcze

   
Podczas przemian pokarmu w organizmie powstają substancje, które zmieniają odczyn pH w płynach ustrojowych. W zależności od składu chemicznego produktów przemian pokarmy dzieli się na kwasotwórcze i zasadotwórcze. Nie należy mylić tych określeń z bezpośrednią kwaśnością jedzenia – przykładowo cytryny czy pomarańcze są kwaśne z powodu zawartości w nich kwasu cytrynowego. Kwas ten jednak jest całkowicie metabolizowany, a cytryna czy pomarańcza faktycznie ma w organizmie działanie zasadotwórcze. Pokarmy, które zawierają duże ilości chloru, fosforu, siarki i azotu mają wyraźne działanie kwasotwórcze. Są to w większości produkty pochodzenia zwierzęcego. Natomiast te bogate w magnez, wapń, potas tworzą związki zasadowe. Są to prawie wszystkie warzywa i owoce oraz nasiona roślin strączkowych. Około 80% naszej diety powinny stanowić produkty zasadotwórcze czyli produkty pochodzenia roślinnego.   

Nie spożywaj białego cukru

   
Biały cukier, uzyskiwany z trzciny cukrowej lub buraka cukrowego, jest chemicznie czystą sacharozą. Przemysłowa obróbka uzyskiwania cukru eliminuje wszystkie substancje witalne, jak witaminy, sole mineralne oraz cenny błonnik. Cukier jako wyizolowana substancja nie ma żadnej wartości odżywczej dla organizmu człowieka, dlatego określa się go często jako „puste kalorie”. Co gorsza, może on spowodować m.in. poważne osłabienie odporności.

Codziennie spaceruj

   
Zdrowie i sprawność układu immunologicznego zależy w bardzo dużym stopniu od uprawiania ćwiczeń fizycznych. W czasie ćwiczeń fizycznych zaobserwowano wyraźny wzrost poziomu interferonu, zwiększone uwalnianie interleukiny 1 i 2 oraz wzrost aktywności limfocytów T oraz limfocytów NK, czyli naturalnych komórek zabijających, które niszczą wirusy. Wszystko to świadczy o bardzo korzystnym wpływie ćwiczeń fizycznych na sprawność układu odpornościowego. Każdy, kto poważnie myśli o prewencji chorób infekcyjnych i nowotworowych powinien ćwiczenia fizyczne włączyć w swój codzienny plan zajęć. Najlepiej wyjść na codzienny spacer.

Naucz się odpoczywać

   
W czasie snu nadnercza wydzielają hormony odpowiedzialne za regulację działania układu odpornościowego i hamującego procesy zapalne. Dlatego dobry sen, jak żaden lek, pomaga uporać się z infekcjami. Immunolodzy twierdzą, że najbardziej pomaga tutaj nieprzerwany i odpowiednio długi sen. W czasie infekcji dobrze jest spać nawet kilkanaście godzin na dobę.   

Uporządkuj emocje

   
Aby wzmocnić układ odpornościowy, konieczne jest właściwe kontrolowanie emocji. Badania naukowe pokazują, że osoby, które nie potrafią radzić sobie z napięciem emocjonalnym cechuje zdecydowanie wyższe prawdopodobieństwo rozwoju poważnych schorzeń infekcyjnych, a nawet nowotworowych. Dlatego dobrze jest zadbać o wytwarzanie w mózgu hormonów nazywanych endorfinami, które wywierają konkretne, pozytywne skutki: poprawiają zdrowie, wzmacniają układ immunologiczny, podwyższają próg bólu, regenerują organizm.   

Stosuj zioła

   
Aby poprawić i wzmocnić działanie układu odpornościowego można stosować preparaty ziołowe. Szczególnie cenne są: nagietek lekarski, jeżówka pospolita, bez czarny, aloes drzewiasty, wyciąg z pestek grejpfruta, nasiona kozieradki, czosnek i cebula, koci pazur, olej wiesiołkowy, lniany i rydzowy oraz wodorosty morskie: Chlorella i Spirulina.   

Staraj się nie marznąć i nie przegrzewaj się

   
Ubierać się należy stosownie do pogody, nie zapominając o szaliku i czapce, gdy pora roku tego wymaga. Ponad 30% ciepła ucieka z organizmu przez głowę. Gwałtowne ochłodzenie obniża odporność organizmu. Temperatura w domu nie powinna być wyższa niż 20 stopni C. Przegrzanie, jak i oziębienie, sprzyja rozwojowi infekcji. Powietrze w pomieszczeniu powinno mieć właściwą wilgotność, dlatego w okresie grzewczym należy stosować nawilżacze. Suche powietrze wysusza skórę i śluzówki i osłabia pierwszą linię obrony przed infekcjami.   

Korzystaj ze słońca i świeżego powietrza

   
Światło słoneczne jest nadrzędnym czynnikiem warunkującym właściwy metabolizm i równowagę hormonalną w ustroju. Umożliwia produkcję witaminy D i przez to wpływa bardzo znacząco na stan kości, obniża poziom cholesterolu i wzmacnia układ odpornościowy. Jeśli nie znasz poziomu witaminy D we krwi, zrób sobie badanie. Również oddychanie świeżym powietrzem jest bardzo ważne. Każda spośród 100 trylionów komórek naszego organizmu musi stale otrzymywać tlen, w przeciwnym razie umiera. Aby mieć stale świeże powietrze, trzeba regularnie wietrzyć mieszkanie i miejsce pracy, spać przy otwartym oknie, otoczyć się zielonymi roślinami, nie palić papierosów i nie przebywać w środowisku palących, regularnie ćwiczyć i jak najwięcej czasu spędzać na zewnątrz.   

Nie pij napojów gazowanych

   
Napoje gazowane zawierają dwutlenek węgla. Jest to związek, który co prawda powstaje w organizmie, ale jest substancją zatruwającą komórki i musi być systematycznie wydalany z ustroju. W przeciwnym razie doszłoby do kwasicy i śmierci. Chcąc zachować najbardziej optymalne pH krwi, by układ odpornościowy działał sprawnie, należy wyeliminować wszystkie napoje gazowane.   

Nie pij kawy i herbaty

   
Kofeina zawarta w kawie oraz teina zawarta w herbacie powodują zaburzenia w procesie odnowy i regeneracji komórkowej. Ze względu na swoje działanie pobudzające zaburzają odpoczynek komórkowy, obniżając sprawność układu odpornościowego. Codzienne spożywanie kofeiny prowadzi do tego, że organizm jest niewypoczęty, wciąż w stanie sztucznego pobudzenia, a to skutkuje spadkiem odporności na choroby.   

Doceń probiotyki

   
Na szczególną uwagę zasługują też drobnoustroje dobroczynne, których obecność w środowisku nie dopuszcza do bezkarnego rozwoju drobnoustrojów chorobotwórczych. Najbardziej znane to pałeczki kwasu mlekowego. Jest ich jednak dużo więcej.

[wbcr_php_snippet id="4264"]

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry