Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Wojna masła z margaryną

Masło jest tłuszczem zwierzęcym bogatym w cholesterol (220-250 mg/100 g produktu) i kwasy tłuszczowe nasycone – dlatego sprzyja miażdżycy. Zaletą masła jest niewątpliwie obecność witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, szczególnie A i D. Trzeba jednak zauważyć, że źródłem tych witamin jest wiele innych produktów. Nie jest prawdą dość powszechny mit, że masło jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania wzroku ze względu na zawartość witaminy A. Witaminę tę możemy znaleźć w licznych warzywach i owocach, które są bogate w beta-karoten, czyli prowitaminę witaminy A.

Jeżeli natomiast chodzi o margaryny, ich wpływ na nasze zdrowie zależy od ich rodzaju. Na pewno wszystkie margaryny twarde, tzw. kostkowe (produkowane metodą uwodornienia), ze względu na dużą zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych i tzw. Izomerów trans są bardzo niekorzystne. Margaryny miękkie (kubkowe) są pod tym względem korzystniejsze dla zdrowia. Produkowane są nowszymi metodami, w wyniku czego lepszy jest w nich stosunek kwasów tłuszczowych nienasyconych do nasyconych. Pamiętajmy jednak, że są to substancje nienaturalne, wysoko przetwarzane i wysokokaloryczne. Często też zawierają nadtlenki kwasów tłuszczowych, które sprzyjają powstawaniu wolnych rodników i mogą mieć działanie rakotwórcze.

Zdaniem specjalistów z Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie „smarowanie pieczywa w ogóle nie jest konieczne. Wystarczającą ilość składników odżywczych dostarczanych przez „smarowacze” możemy znaleźć w różnych produktach, które wchodzą w skład naszej dziennej racji pokarmowej.”

Opracowano na podstawie książki pt.: 
„Fats That Heal, Fats That Kill Udo Erasmusa” G.K.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry

Nasza strona korzysta z plików cookie, kontynuując korzystanie z niej zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji tutaj.