Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Warzywne dodatki na wielkanocnym stole gwarancją smacznych i zdrowych Świąt

Stół pełen warzywnych rozmaitości

Wraz z nadejściem Wielkanocy do naszych progów zawita wiosna, a wraz z nią na talerzach zaczynają pojawiać się świeże warzywa, za którymi tęskniliśmy całą zimę. Warto ubarwić stół świąteczny i oprócz tradycyjnych potraw postawić na nim również różnorodne domowe pasty warzywne. Zastosowań takich przysmaków jest mnóstwo – możemy użyć ich do pieczywa, wykorzystać do faszerowania jaj czy podać w formie dodatku do świeżych warzyw jak marchew, ogórek czy seler naciowy. Idealną bazą past są nasiona roślin strączkowych, szczególnie cieciorka – podstawa hummususoczewica, fasola czy bób. Są one bogate w wiele składników – białko, błonnik, witaminy z grupy B, a także magnez, cynk i żelazo. Możemy korzystać także z innych warzyw, wszystko zależy od naszych upodobań. Przygotujmy pastę z rzodkiewki, papryki, buraka, ogórka bądź awokado. Każda z nich jest prosta do stworzenia – potrzebujemy tylko kilku składników, czyli bazy, dobrego oleju, a także dodatku smakowego jak pestki, zioła i przyprawy. Soczewica idealnie smakuje z dodatkiem suszonych pomidorów i pestek dyni; papryka z czosnkiem i cebulą, czerwoną fasolę przełamie nutka mięty, a bób zmiksujmy z pietruszką i słonecznikiem. Chlorella, orzechy włoskie, sezam również idealnie komponują się z warzywami. W pracę nad warzywną pastą możemy zaangażować dzieci, co umili organizację świątecznego śniadania. – Pasty warzywne to ciekawa alternatywa na śniadaniowym, wielkanocnym stole. To też idealne danie jeśli ktoś w naszej rodzinie nie może jeść jaj lub jest wegetarianinem czy weganinem. Oczywiście w paście kryje się też moc warzyw, całe ich dobro i cenne składniki pomocne w okresie wiosennego przesilenia – mówi Katarzyna Zadka, dietetyk. 

Smoothies pełne warzyw i witamin

Smoothies to prawdziwa bomba witaminowa, bogata w składniki odżywcze i składniki mineralne, które wpływają na dobre samopoczucie. Szczególnie smacznym połączeniem owocowo-warzywnym jest koktajl ze szpinaku i gruszek. Aby go zrobić należy zaopatrzyć się w posiekany szpinak, trzy pokrojone gruszki, banana, szczyptę cynamonu i kardamonu oraz mleko migdałowe. Wszystkie składniki powinno się zmiksować na gładki koktajl, a jego gęstość kontrolować wlewając odpowiednią ilość mleka migdałowego. – Wiosenne smoothies są nie tylko smaczne, ale dodatkowo wzmacniają organizm w okresie kiedy często dopada nas przeziębienie. Zawarty w nich wapń wzmacnia sprawność ciała, magnez jasność umysłu, żelazo i kwas foliowy pomagają w odpowiednim działaniu układu krążenia, a witaminy C i E korzystnie wpływają na wygląd skóry, włosów i paznokci. –  zachęca Katarzyna Zadka.

Co na deser? Warzywne babeczki!

Wybierając dania na świąteczny stół nie wypada zapomnieć również o deserze, który nie zawsze musi być w wersji na słodko. Oprócz wielkanocnej baby warto spróbować alternatywy w postaci pysznych warzywnych babeczek. Tak smakowity deser warzywny nie dość, że rozpieści podniebienia, to jest bardzo wartościowym posiłkiem.

Jeśli pogoda pozwoli wybierzmy się na spacer, pierwsze promienie słońca umilą rodzinną aktywność, a dojrzenie pierwszych zwiastunów wyczekiwanej wiosny będzie sympatycznym dodatkiem do wspólnej aktywności fizycznej.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry

Nasza strona korzysta z plików cookie, kontynuując korzystanie z niej zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji tutaj.