Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Unikaj nadwagi

Obżarstwo i brak wstrzemięźliwości są podłożem największego moralnego upadku. Przejadanie się jest grzechem naszych czasów.

Szacuje się, że nadwaga i otyłość oraz brak ruchu fizycznego są odpowiedzialne za około 1/5–1/3 kilku z najczęstszych nowotworów, w szczególności nowotworu piersi (po przekwitaniu), okrężnicy, endometrium (śluzówki macicy), nerki oraz przełyku (gruczolakoraki) – jak podaje Światowa Organizacja Zdrowia. Nawet osoby, które są bardzo otyłe, a ćwiczą regularnie i mają dobrą kondycję fizyczną, cechuje o połowę niższe ryzyko śmierci niż osoby mające prawidłową masę ciała, które nie są w dobrej kondycji (czasopismo „Journal of the American Medical Association”, 2004; 292:1232–1234, czasopismo „Medicine & Science in Sports & Exercise”, 1999; 31 (11 Suppl): S646–662, 32–34).

Wskaźnik masy ciała (Body Mass Index, w skrócie BMI) powinien u każdego wynosić mniej niż 25, a obwód pasa być nie większy niż 102 cm dla mężczyzn i 88 cm dla kobiet. BMI oblicza się na podstawie masy ciała mierzonej w kilogramach podzielonej przez wysokość w metrach do kwadratu. Sposoby dietetyczne na uniknięcie nadwagi: a) nie podjadaj pomiędzy posiłkami, b) spożywaj więcej owoców i warzyw, szczególnie warzywa zielone i kapustne, c) spożywaj mniej mięsa – wegetarianie są o połowę mniej zagrożeni nadwagą niż osoby spożywające produkty mięsne, d) spożywaj raczej produkty pełnoziarniste niż rafinowane, e) unikaj słodzonych napojów bezalkoholowych i gazowanych, takich jak pepsi, tonik, oranżada, f) spożywaj więcej produktów bogatych w błonnik, np. różne gatunki roślin strączkowych, g) obniż spożycie tłuszczów zwierzęcych, h) spożywaj dwa posiłki dziennie (pomijaj kolację).

dr n. med. John A. Scharffenberg

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry

Nasza strona korzysta z plików cookie, kontynuując korzystanie z niej zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji tutaj.