Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Psychologiczne aspekty odchudzania

Często bywa tak, że nawyk ciągłego podjadania związany jest z nastrojem.

Emocje, takie jak niepewność, niepokój, złość, zdenerwowanie, smutek, świadomość bycia niekochanym czy niedocenionym, samotność, ale również brak zajęcia i nuda, czy też nadmiar pracy i przemęczenie mogą sprawić, iż jedzenie stanie się rekompensatą dla kłopotów i problemów codziennego dnia.

Trzeba zadać sobie pytanie: Czy jem wtedy, kiedy czuję się znużony, znudzony, zmartwiony, sfrustrowany lub zmęczony? A może jem z powodu niskiego poczucia własnej wartości? Jeśli tak, potrzebne jest wprowadzenie konkretnych zmian w procesie myślenia i reagowania. Zapychanie żołądka nie tylko nie rozwiąże problemów, ale jeszcze bardziej może je nasilić, ponieważ prawdopodobnie wzrośnie poczucie winy, co jeszcze bardziej obniży poczucie własnej wartości.

Trzeba odkryć, jaka jest właściwa istota stresu, który stymuluje do podjadania. Rozpoznanie przyczyny stresu jest pierwszym podstawowym krokiem do jego zmniejszenia, czasem jednak nie jest to łatwe. Pomocne może tutaj być wynotowanie poszczególnych problemów, wywołujących zdenerwowanie i okoliczności im towarzyszących oraz głębsza analiza własnych reakcji. Lista spraw, które ostatnio sprawiały kłopoty, powinna być ułożona według ich ważności. Należy zastanowić się, który z problemów jest najbardziej irytujący i męczący, a potem pomyśleć, czy przyczyn stresu nie można zupełnie wyeliminować albo co najmniej zmniejszyć.

Jeżeli natomiast pewne sytuacje stresowe są nie do uniknięcia, lęki i niepokoje przez nie wywołane można łagodzić dzięki zastosowaniu metod antystresowych.

Postawa na przyjęciu

1. Nigdy nie mów w towarzystwie, że jesteś biedny i nieszczęśliwy, bo właśnie się odchudzasz i nie możesz jeść wielu rzeczy. Faktycznie to nie ty jesteś biedny, ale inni. Ty jesteś wolny! Możesz jeść, co chcesz, a że wybierasz to, co lepsze, bo zdrowsze, świadczy o Twojej dojrzałości.

2. Najlepiej na przyjęcie iść najedzonym. Przed wyjściem trzeba zjeść swój zdrowy, niskokaloryczny posiłek.

3. Nie pij żadnego alkoholu. Po co ci „puste” kalorie, które na dodatek są toksyczne dla Twojego organizmu, a szczególnie dla układu nerwowego. Pamiętaj, że alkohol znacznie osłabia wolę, a ta jest Ci bardzo potrzebna w dokonywaniu właściwych wyborów przy stole.

4. Sięgając po jedzenie wybieraj tylko niskokaloryczne potrawy, spożywaj je wolno, a repety zostaw dla szczupłych.

5. Na przyjęciu nie myśl o jedzeniu, raczej zajmij się rozmową z ludźmi, skoncentruj się na kontaktach towarzyskich i pamiętaj, że można się bardzo dobrze bawić, pijąc jedynie wodę mineralną.

6. Jeżeli jesteś zachęcany do jedzenia – odmawiaj. Bądź w tym stanowczy, grzeczny i wytrwały. Po kilku grzecznych odmowach większość ludzi zorientuje się, że ich zachęty nie skutkują i przestaną Cię namawiać.

lek. med. Grażyna Kuczek

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry

Nasza strona korzysta z plików cookie, kontynuując korzystanie z niej zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji tutaj.