Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

„Aerobik” dla płuc

Warto nauczyć się wykonywać ćwiczenia głębokiego oddychania, aby zrobić możliwie najlepszy użytek ze świeżego powietrza. Takie ćwiczenia wiążą się często ze wschodnimi metodami medytacji i można je stosować jako sposób na ulgę w stresie, a nie w celu medytacji.

Pewne badanie wykazało, że powolne, głębokie oddychanie zwiększa zużycie tlenu, zmniejsza bicie serca, obniża ciśnienie krwi, zwiększa aktywność przywspółczulną oraz poprawia czujność i ożywia.

Okazało się, że ćwiczenia oddechowe łagodzą objawy astmy oraz zmniejszają potrzebę przyjmowania pewnych leków na astmę. Po ośmiu tygodniach używania przyrządu do ćwiczenia mięśni oddechowych uczestnicy badania poprawili siłę mięśni oddechowych oraz wydajność na bieżni.

Głębokie oddychanie pomaga w trawieniu poprzez masaż narządów jamy brzusznej, wspomaga przepływ krwi z powrotem do klatki piersiowej dzięki podciśnieniu powstającemu przy każdym głębokim oddechu. Ciśnienie pomaga ograniczyć bóle głowy, zbieranie się krwi w nogach oraz wspomaga procesy trawienne. Głębokie oddychanie dostarcza do krwi więcej tlenu przy każdym oddechu, dając sercu możliwość zwolnienia tempa. Dobrym nawykiem jest wyjście na zewnątrz na świeże powietrze i wykonanie 10–20 powolnych, głębokich, brzusznych oddechów po każdym posiłku oraz przed snem. Kolejnym dobrym ćwiczeniem są głębokie oddechy z przerwami co dziesięć sekund, odmierzanymi dokładnie za pomocą stopera. Jedynym sposobem, aby oddychać sześć razy na minutę i nie tracić oddechu, jest głębokie oddychanie. Badania wykazują, że ćwiczenia oddechowe poprawią nasycenie organizmu tlenem na cały dzień.

NISKI POZIOM TLENU PRZYNOSI SŁABE WYNIKI

Badania wykazują, że ludzie, którzy nie oddychają głęboko, mają mało tlenu we krwi. Płytkie oddychanie prowadzi do:

• złego znoszenia ćwiczeń fizycznych

• słabej wydolności mięśni

• słabego metabolizmu

• atrofii mięśniowej

• ograniczonej wydajności mózgu

• zmęczenia i letargu.

JAK ODPOWIEDNIO ODDYCHAĆ?

Odpowiednie oddychanie jest konieczne dla dobrej wydajności. Niestety wielu dorosłych ludzi wpada w nawyk płytkiego oddychania, nie używając jamy brzusznej w odpowiedni sposób. Nieprawidłowe oddychanie prowadzi do zmęczenia, wyczerpania, anemii i depresji. Nawyk płytkiego oddychania uniemożliwia dostarczenie właściwej ilości tlenu do naszego organizmu – ilości koniecznej dla zdrowia. Wczesne oznaki niewystarczającej ilości tlenu to zaburzenia oceny i pamięci, otępienie oraz tendencja do niecierpliwości i nadwrażliwości. Powolne, głębokie oddechy wykonywane za pomocą jamy brzusznej są właściwym sposobem oddychania.

Używaj przepony, aby „zassać” powietrze do niższych części płuc, oraz mięśni brzucha, aby powietrze „wypchnąć” na zewnątrz. Pomoże ci w tym położenie się na podłodze z książką na brzuchu i oddychanie w taki sposób, by książka unosiła się i opuszczała przy każdym wdechu i wydechu.

Ubrania dopasowane w okolicy klatki piersiowej i brzucha utrudniają głębokie oddychanie, podobnie jak obcisła odzież, która uniemożliwia swobodne ruchy ramion nad głową. Zakładaj luźne ubrania, by nie uciskały przepony.

Dobra postawa podczas siedzenia oraz stania jest konieczna, aby odpowiednio oddychać. Wielu ludzi stoi lub siedzi pochylonych przez większą część dnia. Nieodpowiednia postawa stanowi przeszkodę dla wydajności oddechowej i może wiązać się z depresją. Niemożliwe jest głębokie oddychanie, jeśli siedzimy pochyleni w fotelu lub na krześle. Utrzymanie dobrej postawy, częste rozciąganie oraz wykonywanie ćwiczeń, kiedy tylko jest to możliwe, pomoże odpowiednio oddychać i pielęgnować silne płuca.

GŁĘBOKIE ODDYCHANIE:

• odpręża ciało

• dotlenia mózg i pomaga jasno myśleć

• pomaga zapobiegać infekcjom oddechowym

• wspomaga głęboki sen

• poprawia nastrój.

[wbcr_php_snippet id="4264"]

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry