Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Co warto wiedzieć o witaminie B1 (Tiamina)?

Tiamina jest to witamina dobrego usposobienia. Od odpowiedniej ilości tiaminy i innych witamin z grupy B zależy integralność centralnego układu nerwowego i właściwe funkcjowanie układu trawiennego. Tiamina spełnia ważną funkcję w podtrzymywaniu normalnego apetytu i trawienia. Jest także istotna do metabolizmu węglowodanów i syntezy acetylocholiny (hormonu umożliwiającego pracę mięśni).

Częste objawy niedoboru tiaminy obejmują nadwrażliwość, zmęczenie, oszołomienie, bolesną neuropatię (rodzaj dysfunkcji nerwowej), ruchy gałek ocznych, paraliż, zagubienie, utratę pamięci oraz depresję. Oprócz wpływu na mózg oraz system nerwowy niedobór tiaminy łączy się ze skurczami mięśni oraz zmianami EKG.

Niemal wszystkie naturalne produkty zawierają tiaminę. Jest obecna w dużych ilościach w roślinach strączkowych, drożdżach piekarskich, zbożach, orzechach i nasionach. Niedobór tej niezwykle istotnej witaminy z grupy B częściej występuje w krajach rozwijających się, gdzie spożywa się dużo białego ryżu oraz dużo przetworzonej żywności. Jako mieszkańcy krajów zachodnich nie powinniśmy martwić się o spożycie tiaminy, jeśli nasza dieta jest dobrze zbilansowana.

Chlorowana woda niszczy tiaminę. Ryż ugotowany w wodzie chlorowanej ma o 36% mniej tiaminy. Witamina ta niszczona jest również podczas  gotowania w zbyt wysokich temperaturach. Osoby odżywiające się głównie w restauracjach mogą cierpieć na brak witamin, które niszczone są przez zbyt długie wystawianie produktów żywnościowych na działanie ciepła, światła i powietrza.

Najlepszą radą, jaką mogę dać w odniesieniu do dostarczania organizmowi odpowiedniej ilości tiaminy, jest unikanie spożywania nadmiernych ilości alkoholu. Czynny transport tiaminy do enterocytów jest zaburzony przy dużym spożyciu alkoholu, co doprowadza do zmniejszonego przenikania tiaminy z przewodu pokarmowego. Jeśli w twojej rodzinie zdarzyły się problemy z alkoholem, ryzyko alkoholizmu jest w twoim przypadku zwiększone. Najlepsza metoda działania to całkowita abstynencja.

Tiamina może również odgrywać rolę w leczeniu oraz profilaktyce choroby Alzheimera. Naukowcy odkryli, że niedobór tiaminy powoduje niekorzystne zmiany w naczyniach krwionośnych mózgu, co doprowadza do zwiększonej akumulacji składników, takich jak żelazo w mózgu. Wynikające z tego nieprawidłowe stężenie owych substancji sprzyja zapaleniom oraz stresowi oksydacyjnemu – to dwa procesy operacyjne w chorobie Alzheimera.

Podczas gdy owe teorie są przekonujące, obecnie nadal spycha się je do strefy naukowych spekulacji, ponieważ współczesne badania nie rozstrzygają, czy tiamina rzeczywiście niesie ze sobą takie korzyści. Niemniej jednak dane sugerują, że spożycie tiaminy może mieć korzyści większe niż te, o których powszechnie się mówi.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry

Nasza strona korzysta z plików cookie, kontynuując korzystanie z niej zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji tutaj.