Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Domowe spa – zrób to sam!

Już pięć tysięcy lat temu Chińczycy, Persowie, Hindusi oraz Egipcjanie stosowali wodę w celach leczniczych.

Później Grecy i Rzymianie opracowali metody kąpieli, które na trwałe wpisały się w ich kulturę. Ponowne zainteresowanie leczniczymi kąpielami miało miejsce w XVI i XVII wieku. Współcześnie wiele osób wskutek rozczarowania chemicznymi środkami leczniczymi i związanymi z ich zażywaniem skutkami ubocznymi poszukuje innych, bezpieczniejszych metod wspomagających odnowę organizmu. Wszędzie słychać głosy, które postulują powrót do metod naturalnych. Zasłużeni dla medycyny – Hipokrates, Paracelsus, Floyer, Priessnitz, Hufeland czy Kneipp – pokazali nam terapię wodną.

Jedną z najprzyjemniejszych rzeczy, jaką można sobie zafundować, są wakacje w spa. Panujący tam nastrój, relaks i rozkoszowanie się zabiegami – to wszystko pozwala na odprężenie duszy i ciała. Chwile spędzone na szczególnej pielęgnacji mogą mieć zbawienny wpływ na stan psychiczny. W Ameryce Północnej słowo „spa” wywołuje skojarzenia z zabiegami na twarz, masażami, manicure, programem utraty wagi oraz ćwiczeniami.

W Europie to pojęcie oznacza zupełnie coś innego. Tu ośrodki spa od zawsze kojarzyły się z wodą. Przez wieki Europejczycy stosowali zabiegi spa, aby poprawić swój stan zdrowia, odzyskać młodość i wigor oraz poznawać nowych ludzi.

Spa obejmuje zabiegi wodą mineralną lub termalną, wytryskującą wprost z ziemi. Gorące źródła używane są w celu uwolnienia pacjentów od bólu reumatycznego i artretycznego, polepszenia krążenia, poprawy funkcjonowania układu oddechowego, hormonalnego i odpornościowego, pomocy w ramach leczenia chorób skóry i wielu innych dolegliwości.

Domowe spa

Przed rozpoczęciem stosowania hydroterapii warto zdobyć informacje na temat wpływu wody na funkcjonowanie organizmu.

W hydroterapii Kneippa stosuję się wodę ciepłą, zimną oraz naprzemienne polewanie ciała wodą o różnej temperaturze. Ta metoda leczenia wykorzystuje wodę w każdym stanie skupienia, również w postaci pary i lodu. Ciało można poddawać zabiegowi poprzez kąpiel w wannie, polewanie, prysznic, stosowanie wody pod ciśnieniem, owijanie czy obmywanie całego ciała lub jego części.

Zabiegi wodne są tak proste, że możesz je wykonać we własnym domu! Każdy z nas posiada wannę lub prysznic, umywalkę lub nawet dwie oraz dostęp do gorącej i zimnej wody. Jesteś zatem w pełni wyposażony!

Do wykonania poszczególnych zabiegów potrzebna jest słuchawka prysznicowa podłączona do węża o długości 1,5 m. Umożliwi to skierowanie strumienia wody na poszczególne partie ciała bez specjalnej zmiany pozycji. Słuchawka może mieć również różne ustawienia ciśnienia wody. Warto zaopatrzyć się również w mały kuchenny czasomierz, aby mierzyć czas swoich zabiegów. Można również położyć na podłodze matę łazienkową, dzięki której stoi się powyżej poziomu wody.

Poranny prysznic

Czy można wyobrazić sobie prostszą czynność niż poranny prysznic? A nawet to może w pozytywny sposób wpłynąć na zdrowie!

Wystarczy zastosować się do kilku zasad. Rozpoczynamy od zwykłych czynności, tj. od ustawienia ulubionej temperatury wody i użycia mydła lub żelu pod prysznic. Po dokładnym spłukaniu ciała należy zdjąć słuchawkę prysznica i ustawić temperaturę na umiarkowaną lub zimną. Następnie należy wziąć głęboki wdech i, wydychając powietrze, skierować wodę, zaczynając od małego palca prawej stopy, w górę po zewnętrznej stronie nogi i na biodro. Zabieg na prawą stronę powinien być zakończony poprzez szybkie poprowadzenie strumienia wody w dół po wewnętrznej stronie nogi. Należy przy tym zwrócić uwagę, aby woda przez cały czas pokrywała skórę jak peleryna. Zabieg należy wykonać analogicznie na lewą stronę ciała: w górę po zewnętrznej części nogi, w dół po wewnętrznej.

Zabieg można powtórzyć, używając ciepłej lub gorącej wody, a następnie ponownie szybko polewać ciało zimną wodą. Nie powinno się stać w zimnej wodzie. Stój z rozstawionymi nogami, aby woda spływała środkiem brodzika. Zazwyczaj polewam brodzik gorącą wodą, kiedy skończę polewanie ciała zimną wodą. Należy osuszyć się ręcznikiem i ubrać. Można także owinąć się ciepłym ręcznikiem lub założyć szlafrok i wrócić do łóżka na 15-20 minut, nie osuszając wcześniej skóry (z wyjątkiem twarzy, skóry między palcami u nóg i między nogami).

Po kilku tygodniach takich zabiegów, należy wprowadzić zmiany. Zamiast prowadzić strumień wody jedynie do wysokości biodra, można poprowadzić go na wysokość prawej ręki, a następnie ramienia. Niech część strumienia wody spływa po plecach, a część po klatce piersiowej. Strumień wody należy prowadzić w górę po zewnętrznej stronie ramienia, a następnie w dół po wewnętrznej. To samo po prawej stronie. Kiedy ciało przyzwyczai się do tego zabiegu, można ośmielić się na więcej i, pochylając się do przodu, poprowadzić strumień wody na kształt liczby osiem po klatce piersiowej przed poprowadzeniem strumienia wody w dół.

Zabiegi te mogą stać się częścią kąpieli każdego dnia. Zmiany temperatury wody poprawiają krążenie kończyn dolnych oraz uwalniają od napięcia i przeciążenia górne części ciała i głowę.

Wzmocnią system odpornościowy i lepiej ochronią przed przeziębieniem i grypą. Stosuj jeden rodzaj zabiegu każdego ranka – nie rób wszystkiego naraz. Ważne jest właściwe dostosowanie oddechu: wydech przy prowadzeniu strumienia zimnej wody w górę i wdech, kiedy strumień wody jest kierowany w dół, w stronę palców stopy.

Nigdy nie czytaj ani nie oglądaj telewizji, kiedy odpoczywasz po zabiegu. Skieruj swój umysł na prowadzone zabiegi lub pozwól sobie „odpłynąć”. Zawsze zakładam ciepłe skarpetki, aby upewnić się, że moje stopy nie są zimne, gdyż utrzymanie ciepła jest kluczowym aspektem metody Kneippa.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry

Nasza strona korzysta z plików cookie, kontynuując korzystanie z niej zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji tutaj.